29.11.17

Frédéric Bastiat


Frédéric Bastiat, nacidu n Bayonne & muörtu n Roma, fhoi un economista, políticu & polemista liberal frances. Intrau tardíamente n debate públicu, marcou Francia al participar nel alderique económicu: collaborou regularmente n Journal des économistes & caltuvo una polémica virulenta cun Proudhon. Eleitu de l Assemblea, participou na política francesa, votando, da quando, bien a manzorga, bien a mandreitha.

Disinvolvîu un pensamiento liberal, que se characterizou pola defensa l lhibre commercio ou concurrencia & opposiçon al socialismo & colonialismo. Considera-se precursor de la schuöla austríaca d'economía & la école des choix publics. Cita-se abondo pola actual curriente minarchista.

Acabou n relativa scuridá n Francia, goza de reputaçon internacional, in particular gracies a les suês Harmonies économiques. Pascal Salin ve-lo cumo consequencia de la clareza excessiva de los sous scriptos & cita un dithu de Bastiat:

«Le public est ainsi fait qu'il se défie autant de ce qui est simple qu'il se lasse de ce qui ne l'est pas.»

("El públicu sta fheitho de fhorma tala que tanto se sfhouta de lo que ser ye simple cumo cansa de lo que ser nun lo ye".)

Historia

La suâ familia yera de Mugron, nes Landes, u vivîu lo mas de la suâ vida & u wöy s'atopa una statua de sou. Yera l fhiyu d'un commerciante ricu que morriera quando tenía nuöve anhos. La maî morriera dous anhos primeiro, & intos martsara vivir cun los wölos paternos.

Deixou la schuöla a los 17 axhuntando-se al negocio familiar. Conforme a Thomas di Lorenzo, ye lo que y fhairía conhoce' los mechanismos mercantiles essenciales. Sheldon Richman tamien observa que crecîu n contextu les gerres napoleóniques marcau por fhuörte intervençon del stado. Nos anhos de 1820, entra na masonería La Zelée. Tornou-se guardian del selho l anhu 1822 & orador l anhu 1823. In 1846 fhoi eleitu miembru correspondiente del Institut de France.

Na suâ mocidá, miraba l noticiario Le Censeur Européen que se creara por Charles Dunoyer, q'orientaría, in pallabres de sou, los sous studios & el sou spíritu.

Economista & pamphletariu, a la suâ carreira pública mal y vagarun seys anhos: intamou cun artículos nel Jornal des Économistes in 1844. Dous anhos mas tarde, fundou & tornou-se cabeceiru editorial d'un cartafhuöyu lhibre-cambista publicau n Paris, & publicou diversos trabayos u lhuîthaba contra l systema prohibicionista & l socialismo.

Deputau eleitu por Landes in 1848 na Assemblea Constituente, fhoi releitu n 1849. Sofhitu d'aquelhos nel Poder, remanecîu cabo Cavaignac. Prestaben-y pouco les questiones polítiques por mal nun s'interessar a penes na economía: na Assemblea, tornou-se vice-presidente de la Comission Finances. Sentau a la manzorga, votaba conforme al proyectu de lhey discutidu polos conservadores ou polos socialistas. Elho nun significaba ser elhi centrista ou social-demócrata, significaba que l sou únicu criterio de xhuizio yera la lhibertá natural. Xhustifica-se, in particular, n una profession de fe eleitoral in 1849: "Los mîous votos aveiraran-se a aquelhos a la sinistra extrema. Por que nun dizir tamien les occasiones que votei a la dreitha?"

Na Assemblea & a fhuöra, nunca deixou de lhuîthar contra l proteccionismo & el socialismo, promoviendo l lhibre commercio & los dreithos individuales. Sería n particular un de los mayores defensores d'idees de Richard Cobden & de los collectivos anti Corn Laws. La suâ primer contribuçon nel Journal des Économistes sería tamien defendiendo l lhibre commercio & abrasaba les polítiques colonialistas. Fundou l Associaçon pol Lhibre Commercio & scribîu un lhibru sobre Richard Cobden.

Tamien fhoi conseyeiru a partir de 1831 & xhuiz de paz de magar el 28 mayo 1831. Amalecîu de tuberculosis quando andaba per Francia promoviendo idees liberales.

Nun podiendo sentar regularmente na Assemblea, martsou a Italia por apousentar & morrîu n Roma n 1850, declarando n morriendo que l sou amigu Gustave de Molinari diba se'l sou fhiyu spiritual. Interrarun-lu na Eglresia de San Luigi dei Francesi, in Roma.

Pensamiento

El pensamiento de Bastiat ye un Pensar fundamentalmente individualista & libertario que constantemente defende la lhibertá de la persona contra qualquiera auctoridá:

«Il y a trop de grands hommes dans le monde; il y a trop de législateurs, organisateurs, instituteurs de sociétés, conducteurs de peuples, pères des nations, &c. Trop de gens se placent au-dessus de l'humanité pour la régenter, trop de gens font métier de s'occuper d'elle»

"Ha hi excessu fhidalgos nel mundo; Ha hi excessu parlamentarios, organizadores, professores de sociedahes, caudielhos de puöblros, paîs de naciones, &c. Excessu xhente que se manga per riba la humanidá por controlala, excessu xhente que tien por xheira occupase d'elho."

Frédéric Bastiat, La Loi (1850)

N una carta a Alphonse de Lamartine, classifica-se elhi so la bandeira de «l'école économiste ou libérale» cabo Adam Smith, David Ricardo, Thomas Malthus, John Stuart Mill, Thomas Jefferson, Jeremy Bentham, Nassau William Senior, Richard Cobden, George Thompson, William Huskisson (en), Robert Peel, Destutt de Tracy, Jean-Baptiste Say, Charles Comte, Charles Dunoyer, Joseph Droz.

Frédéric Bastiat tamien menta regularmente a Adam Smith & Jean Baptiste Say cumo economistas que nutrieran el sou pensamiento, magar ser abondo críticu cun les suês theoríes de valor & les consequencies que provoca. Mas próximos a sigo, tamien cita repetidamente a Charles Comte & Charles Dunoyer (fundadores del cartafhuöyu Le Censeur) a los que nun deixa d'acombayar.

Frédéric Bastiat tamien tenría influencia n Henry Charles Carey por questiones de renta de la tierra. Carey accusaría al auctor d'Harmonies économiques de copia'l sou lhibru Harmonies des intérêts. Accusaçon de la que Bastiat diría defendese n una carta q'inviou al Journal des Économistes. Cumo Carey, Bastiat fhoi criticu cun la theoría de renta de la tierra de David Ricardo, que procedía conforme Bastiat de la suâ theoría de valor errada.

D'un fhuörte spíritu independente, Bastiat deplora la absencia de crítiques de los sos contemporaneos contra los grandes auctores. Tampouco hesita n incarase a les auctoridahes reconhocides cumo Plato, Montaigne, Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau, Fénelon ou Thomas More. Tamien deplora — probablemente so la influencia de Charles Comte — la excessiva admiraçon por sociedahes antigues (Grecia & Roma), u la economía yera n gran parte basada n latrocinio & sclravismo.

Frédéric Bastiat scribîu mũîthos textos que son da fheitho contestaçones a les doutrines de los sos contemporaneos. Nos sous Sophismes économiques, responde a les idees proteccionistas del Comte d'Argout, Bugeaud, Saint-Cricq, Dupin, Dombasle ou Lestiboudois.

Ataca les theoríes de Louis Blanc cun Individualisme et Fraternité & Propriété et Loi, de Victor Considerant cun Propriété et Spoliation, de Pierre Leroux cun Justice et Fraternité, de Pierre-Joseph Proudhon cun Capital et Rente, d'Auguste Mimerel, cun Protectionnisme et Communisme ou de los Montagnards cun l'État.

Sophismas económicos

El trabayu de Bastiat & notablemente los sous Sophismes économiques denuncien specificamente les fallacies económiques, por tanto, los razonamientos económicos erroneos, que son vectores de suspicacies ampliamente extenses, refutando-les cun análysis & defensa liberal.

Defensa l intercambio lhibre

N un stylu bien directu, los sous scriptos (artículos ou pamphletos) lhidien cun comparançes educacionales & fábules satýriques. Estes rescamplen los principales mythos ou sophismas que se sofhiten al rodiu del stado, del socialismo (el spolio legal), de la riqueza ("el proveithu d'un ye l proveithu l outro"), solidaridá ("nun sou da fheitho quien a concibi' la fraternidá legalmente fhorçada, sin que la lhibertá sea legalmente sfheitha, & la xhusticia legalmente açoutada a los pies"), del impuöstu, del intervencionismo, &c. Tamien sabe scribir pamphletos ou orienta' la polémica, particularmente scontra Proudhon cun quien tuvo una controversia de trelze selmanes nel cartafhuöyu La voix du peuple.

La sátyra mas célebre de Bastiat (destinada al proteccionismo) ye la suâ missiva al Parlamento frances de los fabricantes de veles, pidiendo defendelos "de la competiçon ruinosa d'un rival forasteiru", que yos produz una "concurrencia disleal forneciendo lhuz a precios abondo baxos" (el fornecedor ye...el Sol!). La missiva termina cun l applicaçon d'una "lhey q'ordene trancar todeles ventanes, tragalhuzes, [...] pelos que la lhuz del Sol aveza intrar nes cases."

Polo que cinca al lhibre commercio, defendîu l lhibre commercio mutuamente eleito & tamien insinyou como ye mas interessante practica'l lhibre commercio, quantos & mas cun payses proteccionistas. Qualquiera protecçon ye confiscatoria conforme a Bastiat, ente que, inversamente, el lhibre commercio faculta un effeitu multiplicador de riqueza.

El consumidor nel centro la economía

Punxo-se elhi n pro l consumidor individual & non pro l productor (theoría de la abundancia contra la theoría de la scassez). D'acuördo cun Jacques Garello ye l únicu economista l sieglo XIX cabo Richard Cobden q'egua' les theoríes de consumu disinvuöltes nel sieglo XX por Ludwig von Mises, Friedrich Hayek ou Pascal Salin.

L acçon del stado

Bastiat tien una vision minimalista del stado, que mal tien de garantir a penes xhusticia & segurança, & deixar a la xhente interactuar lhibremente: "Garanti' la segurança pública, administra'l dominio commun, cobrar contribuçones, esto ye, avulta-mi, la sphera racional a la que les responsabilidahes gubernamentales han de circumscribise ou reduzise ... esto ye, quier-se reduzi'l gubierno al papel de xhuiz ou policía?"; "Mal sperar del stado duês couses: lhibertá & segurança. & bien ver que nun mos ye possible, cul pelligro de perde' les duês, pedir una terceira".
Tamien se posiciona por un exércitu privau orientau por normes públiques.
Disinvuölve n outres occasiones la thesis de se'l acçon del stado la consequencia de les demandes de collectivos de pression. Ansí la suâ famosa cita sobre l stado: "El stado ye la gran ficçon pola que todos puxen por vivir a cuönta de todos."

In materia económica, mũîthes vezes emphatiza la distincçon ente "Lo que ver se ve, & lo que ver nun se ve" (wöy diba fhalase de los costos occultos, los costos d’opportunidá ou los effeitos perversos). Esti thema, expandidu por critica' les actividahes intervencionistas del stado, disinvolvîu-se primitivamente na suâ parábola Sophismo del crystal frayau,

El denheiro gasto n arreparar una ventana franyida trahirá trabayu al reparador; el cabeiru podrá augmenta' los sous gastos, elho produzirá mas negocios a outra xhente. Lo que ver nun vemus ende ye que l denheiro tamien se diba gastar, & simplemente, casu la ventana nun se franyier. La ventana franyida mal sviou l denheiro a outros gastos.

Pante Bastiat, un stado ye da quando a actuar apanyando la xhente mas activo pal subsidio de collectivos d'interesses, associaçones corporativistas ou por acio d'assistir a xhente inactivo. Arresalta q'esso nunca dirá crear riqueza na sociedá, & q'egual probablemente dirá destruir delha.

 

Conceiçon subiectiva de valor

Disindulrcou una conceiçon subiectiva del valor a la maneira de Jean-Baptiste Say & Turgot & n opposiçon a la obra d'Adam Smith ou David Ricardo que captaben una base obiectiva del valor pel valor-trabayu. La Schuöla Austríaca d'Economía apanyaría esta vena subiectiva nos sous trabayos. In mũîthos adspeitos Bastiat tamien prevîu essa schuöla de pensamiento económico: theoría l capital, theoría subiectiva de valor, praxeonomía, &c.

Seguridá social

Ye un de los primeiros a denuncia' les possibles derives de los futuros systemas de seguros médicos. Ferviente defensor de les caxes de socorros mutuos, oppon-se a qualquiera nacionalizaçon del systema a la fhuörça, affirmando por exemplo nes suês Harmonies économiques:

Afigurai-vos que l gubierno intervenga. Ye fácile adivina'l papel que s'attribuirá a si mesmo. El sou primer zelu será aproveithar todos essos fhondos sol pretextu de centralizalos &, por day color a esta impresa, promitterá spoxigar cun los recursos que s'apanyarun del contribuente. Sí q'ansí, intrugo, in que se tornará la moral de la instituçon quando l sou fhundu s'alimente pol impuöstu; quando nun haber quien, excepto daqué burócrata, teniendo interes in defende'l fhundu commun; quando a todos, in cuönta de fhae'l Deber de preveni'l abusu, yos preste favorizalu; Quando cesse la custodia mutua, aparentar star malu nun será ma inganhar bien al gubierno?

Esti nominará auditores, controladores, inspectores, veran-se innúmeres formalidahes interponese ente la necessidá & l adiuda. In summa, una instituçon admirable dirá, de magar nacer, transformase n una secçon de policía. Los trabayadores nun veran ya la caxa commun cumo una propriedá q'elhos administren, q'elhos alimenten, & que limita los sous dreithos. Pouco a pouco, avezarán ve'l socorru, in casu de malura ou paru, non cumo provenientes d'un fhundu limitau que se preparou por propria prevision, veran-lo cumo una delda de la sociedá. El stado oblrigarase a pedir constantemente subsidios al presuppuöstu. Intos, alcontrando la opposiçon de comissiones de finances, alcontrará-se ingidiyau n difficultahes inextricables. Los abusos continuarán spoxigando, & arrecularemus na recuperaçon d'anhu n anhu, cumo habitual, ta l díe d'un spanyidu. Intos arrepararemus in que se nos reduzîu a contar cun una poblaçon que ya nun sabe actuar por si mesma, que spera todo d'un ministru ou d'un prefeitu, quantos & mas pala subsistencia, & les suês idees se pervertiran ta l puntu de perde' la noçon de dreithu, propriedá, lhibertá & xhusticia […]

 

Defende' los dreithos

Tamien participa del debate d'idees, lhuîthando contra la pena de muörte, sclravismo & defendiendo l dreithu syndical. Ansí, n un discursu na Assemblea pola repression syndical del 17 noviembre 1849, diz a propósito del reglamento prohibiendo l dreithu al paru obreiru:

Confesahes que, so la influencia de los vuössos reglramentos, la offerta & la demanda ya nun anden in xhuöw, puöis la coaliçon de patrones nun ye a catase, & ye evidente: dos, trés patrones almuörcen xhuntos, fhaen una coaliçon, & nun ha hi quien saber nada d'elho. La de los trabayadores siempre será catada por fhaese a la lhuz del díe

Actividá parlamentar

Cumo deputau, Frédéric Bastiat votou:

  • Pola deportaçon de la familia d'Orléans (26 mayo 1848).

  • Contra l restablicemiento de la cauçon monetaria a la prensa (9 agosto 1848).

  • Contra l accusaçon de Louis Blanc (el sou opponente n ideario) (26 agosto 1848).

  • Contra la restauraçon del arrestu substitutoriu (prision por deldes) (1 septiembre 1848).

  • Pola aboliçon de la pena de muörte (18 septiembre 1848).

  • Contra la aboliçon del remplaçu militar (de magar 1804 les families podíen negociar una taxa cun un notariu por pagar un substitutu que diría realiza'l servicio l fhiyu) (21 de outubre 1848).

  • Pola Ordre du Jour n honor de Cavaignac (25 noviembre 1848).

  • Contra la reducçon del impuöstu l sal (28 deziembre 1848).

  • Pola prohibiçon de los clubs políticos (21 março 1849).

  • Contra la propuösta Rateau (12 xhanheiro 1849).

  • Contra los impréstamos de la expediçon de Roma (16 abril 1849).

  • Contra l amnistía de los transportahos (2 Mayo 1849).

 

Influencia & herencia

Acquerîu una notoriedá significativa d'aquelha, tanto n Francia cumo a fhuöra. Ansí, Gustave Flaubert scribîu a George Sand el 7 outhoubre 1871:

In trés anhos, todolos franceses podran ller. Vós pensahes que progressaremus mas por elho? Afigurai-vos, polo contrario, que n todolos conceyos exsiste un burgues, un solu, que ller a Bastiat & q'a esti burges se lu respeite, les couses diríen camudar!

Nos mesmos anhos, el cardenal Pecci, futuru Leo XIII, dixo d'elhi:

Un famosu economista frances (Frédéric Bastiat) expunxo cumo si fhuer sobre una mesa los múltiples beneficios que la persona alcuöntra na sociedá & ye un portentu dignu d'admirase [...].

Actualmente, la suâ fama & influencia ye mayor nel exterior que n Francia, u se conhoç mal. Ansí ta ha pouco, inda mal s'atopaben les suês obres in frances na Rede & n angles, de les que La Loi, ente tanto, se disparou a mas d'un milhon de copies, vendiendo-se 15.000 cada anhu nos USA.

Egualmente, Alain Madelin reconhoç una influencia mayor: "Fundamentalmente, Bastiat fhai-nos dar cuönta que l pensamiento liberal, inantea de ser un pensamiento económico, ye tamien & sobre maneira un pensamiento philosóphico, legal & político sobre la emancipaçon de la persona [...] ".

Mũîthos economistas tamien se construeran na continuidá ou n reacçon a les suês idees: nes suês respuöstes a Keynes, Friedrich Hayek citaba regularmente a Bastiat ente que Karl Marx criticaría les theoríes del economista specialmente nel postfacio a la segunda ediçon de Capital (1872) & nes Théories sur la plus-value.

Bastiat influenciou al economista Francesco Ferrara, a quien apelhiden "Bastiat italianu". El sociólogu & economista Vilfredo Pareto tamien admiraba l frances al intamu. Mas tarde n I sistemi socialisti, qualificaría l principio de los interesses harmónicos descriptos por Bastiat nes Harmonies économiques cumo fhuörtemente scuro. Pareto quixho intos disinvolver una obra cun pretensiones scientífiques & mathemátiques, xebrada de toda oppinion personal. Lhöw, l economista & historiador Joseph Schumpeter arreaxhuntaría-se al sou Paecer & scribîu:

Fhoi un lhibrecambista musculau & enthusiasta del laissez-faire, conhocîu una súbita gloria pol amor d'un artículu brilhante [...] el sou nome podría passar a la posteridá cumo la d'un informador económicu [...] Sí q'ansí nos postreiros dous anhos de la suâ vida [...] imbarcou-se n una obra de naturaleza differente, de la q'un primer volume, Les Harmonies économiques, se publicaría n 1850 [...]. Les deficiencies de la suâ capacidá de razonamiento, ou polo ménos del sou Poder de lhidiar cul tracamundio analýtico de la economia, mangaríen-lu fhuöra bolos. Nun argumento you ser Bastiat mal theóricu, argumento nun ser elhi un theóricu ... Nun sou quien a ve'l mérito scientífico nes Harmonies"

Karl Marx fhaía dalguna maneira la mesma recriminaçon a Bastiat in lu qualificando de "se'l representante mas planu […] de la economía submissa". N effeito, el trabayu de Bastiat anda a distancia de los méthodos scientíficos tradicionales. Gastando historietes & exemplos simplistas, la suâ didáctica ye, n un ciertu sen, mas atyegada a la d'un philósophu. Conforme al economista Joseph Salerno, l absencia de scientificismo allegada por Pareto & Schumpeter de Bastiat ye realmente la absencia de scientificismo ou de positivismo.

Nos anhos 1970 l minarchismo actual, nos USA & Canadá, disinvolvería les thesis liberales & fhai referencia al pensamiento de Bastiat (nos sous adspeitos mas controversos).

Un premio annual, el Prix Bastiat, concede-se a la suâ memoîra pola International Policy Network; arrecompensa artículos de prensa illustradores & defensores de les lhibertahes económiques & sociales.

 

Obra

Ente les suês obres mas importantes atopen-se:

  • Le Libre-échange n wikisource

  • Cobden et la Ligue ou L'agitation anglaise pour la liberté des échanges

  • Sophismes économiques in wikisource

  • Harmonies économiques in wikisource

  • Premières notions d'économie politique, sociale ou industrielle Garnier frères; Guillaumin et Cie (Paris), 1873, Textu n Rede disponible n IRIS

Egualmente scribîu una cierta quantidá de pamphletos, ente elhos:

Tamien deixou una correspondencia importante, specialmente cun FC Chevé, editor de La Voix du Peuple & Pierre Joseph Proudhon. Queden egualmente «mélanges», enxayos dispersos & varios rascunyos.

Todolos textos se compilarun in 1862 pol editor Guillaumin, n una ediçon de siete tomos. Esta ediçon anda disponible na Rede n Wikipedia Commons.

 

Bibliographía

Scriptos de Bastiat

  • Frédéric Bastiat, Œuvres complètes, 7 vol., Paris, Guillaumin et Cie, 1862-1864 consultar

    1. Primer tomu: Correspondencia & "Mélanges".

    2. Segundu tomu: Le Libre-échange.

    3. Tercer tomu: Cobden et la Ligue ou L'agitation anglaise pour la liberté des échanges.

    4. Quartu tomu: Sophismas économicos. Pamphletinos. Contien: Sophismes économiques; Propriété et loi; Justice et fraternité; L'État; La Loi; Propriété et spoliation; Baccalauréat et socialisme; Protectionnisme et communisme.

    5. Quintu tomu: Sophismas économicos. Pamphletinos. Contien: Spoliation et loi; Guerre aux chaires d'économie politique; correspondencia cun F. C. Chevé & cun Pierre Joseph Proudhon; Ce qu'on voit et ce qu'on ne voit pas; Abondance; Balance du commerce; Paix et liberté ou le budget républicain; Discours sur l'impôt des boissons; Discours sur la répression des coalitions industrielles; Réflexions sur l'amendement de M. Mortimer-Ternaux; Incompatibilités parlementaires.

    6. Sextu tomu: Harmonies économiques.

    7. Séptimu tomu: Enxayos, notes, correspondencia.

Lhibros de Bastiat

Artículos sobre Bastiat

  • Vincent Valentin, «Sur les fondements du libéralisme : Évolutionnisme et droit naturel chez Bastiat et Hayek», Revue Française d'Histoire des Idées Politiques, no 17,‎ 2003, p. 49-71 (consultar na Rede [archivu])
  • «Portrait: Bastiat (1801-1850)», La nouvelle lettre, no 1067,‎ 19 febreiro 2011, p. 8 (consultar na Rede [archivu])

Artículos connexos

Vínculos externos

Fhonte

19.11.17

Receita: gisu de carne cun calabaça, garulha & species

La carne & los nisos pasos son un combu clássicu & los dos funccionen bien da fheitho xhunctos

Por assenta-se Xherusalem n un altu cuötu per riba l ermu circumdante, el sou hibierno ye relativamente frío. Esto lhevou, talvez, a una querencia pa cun lo cozido sele, comida de tiempu frío, non týpica del país tórridu que tien al rodiu. La communidá hebrea sefardita que tien vivido n esta vilha per sieglos, tien un vastu repertorio de gisos que se mangen in fhorno baxu l vienres pela tardiquina & que se saquen pa la lhacuada del sabbath, un díe n que ta l mesmu cozineiru dirá apousentar, al in par que cun todo continua proporcionando una gloriosa cibeira. El famosu sofrito (gisu de carne cozido seliquino) ye un gisu talu, cumo ye l Cholent de Xherusalem - verdures, pataques & fhebres cozides pela nuöithe anterior presentando-se lhöw tienro, delicioso. Nun se tien una traducçon directa d'esti méthodu de cozer. "Maguestu n pota" nun diba ser una mala approximaçon. Ayuri ente un refhogau & un maguöstu - un "refhoguöstu", quiçá (proponemus-lo d'esta maneira a ver si cinca). Cumo vós querais tyamalo, pero ye una maneira deliciosa de cozina' la carne.

rinderbraten

Esti gisu ye d'essos. La fhebra & los nisos pasos son una combinaçon clássica & los dos funccionen da fheitho bien xhunctos. La delicadez de la fhervura & de les species derrite-se pel fhundu, in quanto la calabaça, cun los sous lhargos fhilos & el sou dulçor, trahi-nos la cousa toda a casa. Un tayu horizontal ye perfeitu. Esti lhargu músculu scuönde un stratu de gelatina unctuosa que caltien les fhebres in sin tornales insuîthes, dando-y al muöyu bon brilhu & una riqueza increhible que fhai que mereça la pena dir a la carnicería.
Fhebres cun calabaça, nisos & species
Fhaziendo xhantar a seys
Ingredientes
feather blade steak
  • 1,5 kg fhebra xato ou wöi de la parte la paleta (d'outra maneira tamien val costielha)
  • 1 coyar de the de sal
  • 4 coyares de sopa d'uncto
  • 1,5 kg calabaça, a tayades - cun pulgu
  • 1 gindiya roxa ou verde, tayada l medio al lhargo - guardai les pebides si se quexhier un pelin picante ou arremover si se quexhier mas suave
  • 2 cebolhes roxes, spulgades & tayades a quartos
  • 1 cabeça d'ayo, tayada l medio cun les saruyes a la vista
  • 200g nisos pasos (vais gastar una media parte al cozer & la outra al terminar)
  • 1 palu canela
  • 1 coyar de the de pigmienta negra inteira
  • 3 fhuöyes de lhoureu
  • 3 clravos
  • 10 granes de pigmienta inteira (ou utilizar una coyar de the picada)
  • 1 tsiscu d'açafran (ou utilizar una coyar de the de cúrcuma)
  • 1 pocilhu vino tincto (& outra pa vós si vos apeteciere!)
  • 400 g del tomate picaho.
  • 500 ml del caldo ou awa
Sacai la carne del frigo cerca de 30-60 minutos inante d'intamar cozinalo.
Refregai l sal per toda la carne.
Scalecéi duês coyares de sopa d'uncto n una pota grande & freíde les tayades de calabaça ta agarrar color per intrambos cantos. Mangai-les n una plraca & reservai-les.
Addicionai l'uncto restante a la pota & mangai la carne, arrevirando lhöw cada cantu ta tener un guapu color dourau scuru. Ximielgai-lo & mangai-yi la verdura restante. Deixai-les ta agarrar un bon color.
Tornai la carne a la pota. Addicionai-yi les species, media parte los nisos pasos & les tayades de calabaça torrades (guardai media parte cul aquel d'usala mas tarde). Tenehi-lo n fhöw & ponéi-yi una copa vino tincto, dexai-lo cozer per dous minutos.
Addicionai-y el tomate picaho &, finalmente, del caldo ou awa, & ponéi-lo todo a fherver.
Baxai l fhöw, quitai les nattes & tapai. Agora ye possible continuar coziendo-lo n fhöw flrouxu per duês hores, regando cada 20 minutos & ximielgando-lo, certificando-se de que nun s'apege.
Ou mas simple, mangai la pota inteira n fhorno a 180º & definide n un temporizador una hora, abride, regai & volvéi n outra hora.
Sele retirai la carne de la pota & mangai-la n un lhargeiru. Colai l muöyu n una scudielha de maneira que quede fino & in sin pulpa. Agora tornai lo líquido a la pota & mangai la carne outra vez (si quexhiereis, podeis parti' la carne inantea de ponela). Nun vos preoccupar pol pulgu la calabaça, puöis cuoç & funde.
Addicionai-yi les tayades de calabaça que reservareis inantea & el restu los nisos, tapai & deixai-lo coze' los postreiros 30 minutos primeiro de servilo. Alternativamente, ye possible paravos n esta phase & reservalo ta prepara' la mesa. In stando la mesa ya puösta, mangai la pota los postreiros 30 minutos al fhöw, primeiro de servilo.




    12.11.17

    Los clichés son l ingrase la sociedà

    Anton Zijderveld: "Los clitsés fhaen-mos comprehendenos sin mũîtha reflexion".
    presentatie-zijderveld

    INTERVISTA Todos busquen significau, pero conforme a la eminencia gris de la sciencia social, Anton Zijderveld, los hollandeses ignoren la funcçon de los clichés. "lo nidio ye mortal".

    "In Xhapon, fhui a una ceremonia de the", diz Anton Zijderveld, "Quando nos daben a la vjsita l pocilhu the, habíes sorbe'l the, sentar d'una cierta maneira. You andaba ende cumo professor convidau & da reo intrugei: que ye lo que significa agora esto? Atoparun-lo una týpica question occidental. Nun significaba nada. Nada! El ritual dá daqué typu repousu a fhuöra l cerebro, a fhuöra l pensamiento".
    Ye una de les experiencies que al eminente sociólogu cultural Anton Zijderveld (Malang, 1937) y fhai pensar. Que ye que n Hollanda siempre se tien que lo discutir todo - quanto si mas fiestes públiques cumo Sinterklaas? Passa daqué si queremus analizalo todo n substancia? La question aportou a una rediçon del sou lhibru anterior de clitscés, que elhi ya intamára nel Montréal de los anhos septenta. "D'aquelha, pensei que había scribir academicamente. Terrible, horrible, nunca debría tenelo fheitho. El títulu primitivu tamien yera per-negativu: "La tyrannía l cliché". Ando ya de tornada. Los clichés fhaen-mos comprehendenos sin mũîtha reflexion, son l ingrase la sociedá".
    Oîthenta anhos tien Anton Zijderveld agora & la suâ residencia n Rotterdam, cabo la barriada l museo, tien traça d'una vida bien vivida. Na sala Star anden les trabielhes de madeira attaccades cun CDs & cun litteratura: de Thomas Mann a Arnon Grunberg. Ha hi caxigalines spardides ayures, incluyendo una collecçon de bolines d'adviento, ente que trebeyos in colores vivos, un pelutse n un carrin, ãpuncten a la presencia de nieptos. Txubiendo les scaleires cinca la gía VPRO, un televisor na zona l sofá. Esti ye siempre una rica fhonte de surpreheses. "Has prestar attençon a la frequencia cun que la pallabra "realmente" sal nos programmas. Realmente esto, realmente l outro. Nun significa nada. & nun has de intrugar por. D'outra maneira perturbaríes la communicaçon, lo que ye grosseiro".

    Familia, schuöla & eglresia

    Por ser essa la conclusion del lhibru de Zijderveld, u a clichés cumo "Home is where the heart is" ou "Yes, we can!" se yos passa revista. Talos slogans igual nun surprehenden, pero nun se tien de ser per-crítico. Essi yerru tien-lu fheithu tamien mũîthes vezes el mesmu Zijderveld. Por casu, quando elhi, cumo rapaz calvinista críticu, studiaba theologïa & quería intendelo todo. "d'aquelha ascuîthabes que Xhesus morriera polos nuössos peccahos. Elho vien de la fe xhudaica; indenantea inviaben una tsiba al desiertu. Terrible, enforma pathético tamien. Essi probe animal cun todos los peccahos aquelhos tenía que s'arrastrar pel desiertu. Pero elho nun mos diz nada! Nun tienes falta pensar n elho!" Pero bien que lo fhexziera l Zijdeveld muçu. Cumo resultau, perdîu la fe. "D'aquelha, por tanto, you ya nun pude torname pastor".

    Los políticos deben parar cul "implementar". Essa pallabra nin exsiste


    In cuönta d'esso, Zijderveld tornou-se sociólogu. Scribîu bayura lhibros: del stau, del bienstar social, del conhocimiento, del urbanismo, del populismo & del Reír: "Por que reímus". & magar remanecer elhi siempre agnósticu (si Dîous exsiste, nun yes a sabelo), axhunctou-se a la CDA n 1988, u servîu cumo importante assessor per mũîthos anhos. Elhi porfiou por apprecia' la familia, la schuela & la eglresia, clichés que coayaran, u delhos remaneceran si quexhieren responder a les demandes de transparencia. "El mayor yerru de los cathólicos fhoi intamar traduziendo lo erraho n hollandes. Nun se yera a comprehender aquelha borrina lhatina, pero aportaba-se a una specie d'intoxicaçon. Essi inciensu, el barulhu, la hostia: esso yera l Poder. & essa ye la flraqueza de los protestantes, que elhos miren la Biblia n hollandes. Intos la xhente a-na-ly-za-la. & cumo resultau ya nun queda nada".

    Si vos presten los clichés, appreciareis el títulu l accuördo l gubierno:"Infhoutu nel futuro".

    "Infhoutu nel futuro". Hahaha, nun diz nada! Pero paeç guapo! & un nun ye a se y poner a la scontra. Los opponentes difficilmente diben poder dizir: Nun tenemus fe nel porvenir. Que ye lo que se geta na Cámara? Ente mayores son les differencies polítiques, mas clichés nos fhaen falta. Si todos dixeren exactamente lo que se quier dizir, nun se tyigaba intos nenyuri. Rutte fhai-lo per-bien. In mũîthos adspeitos, elhi ye un homin-cliché bien nidiu. D'outra maneira tengo una bona admiraçon por elhi, ho, que elhi segîu cun la PvdA el tiempu todo".

    Clichés tamien causen irritaçon. Sienten-se cumo valreiros, nun significando nada. Son dishonestos.

    "Nun s'han sparder clichés por de mas, por irritante. Los políticos han parar cun essi "implementar". Essa pallabra nin exsiste. "Ha hi complementar, pero implementar? son questiones de sátyra." Los clichés presten-se per-bien a fhaer burlles. & al passar esso, la xhente piensa "que ye lo que significa esso da veres?" dulda-se intos & essa bien que nun fhoi la intençon".

    Quala ye una maneira sabia de lhidiar cun clichés?

    "L actual Papa fhai-lo bien. Ye nidio que ha hi dogmas que elhi nun ye quien a deixar a parte. Difficilmente ye quien a negar se'l observador de Christo na Tierra. Diba se'l fin de Roma. Por ende Franciscus, nun negando los clichés, nun pon émphasis dalu n elho. Ye un bon home social, nun ye un sabe-lo-todo".

    Teneis nidia affinidá cun los cathólicos. Fhoi ansí na CDA?

    "Los cathólicos na CDA preoccupen-se del Poder, los calvinistas cun les idees: cun la verdá & la clareza. Resjstí-me, por nun se poder cuttir nunca essa verdá a partir d'un punctu vista políticu, ye impossible. & la clareza ye mortal. Creo por tanto nel dissimulu de los clichés".

    "Non-democrático" tornou-se argumento contundente. La xhente que lo utiliza anda principalmente contra instituçones democrátiques. Avulta-mi pelligroso


    Ha hi daqué que nun concasa. Scribîstis un lhibru referíu al humor in 2011 & un lhibru tyamau 'Alabanza de la Dulda' in 2009. Reír & Duldar: son méthodos válidos por disinflar clichés?

    "Tracta-se d'equilibrio, por tornase los clichés pelligrosos si realmente se disconnecten de lo que reflecten. Ve-se nel clamor de wey: "esso nun ye democrático". Pienso ansí d'immediato: que se quier dizir cun esto? "Non-democrático" tornou-se un argumento contundente. La xhente que lo exhibe anda polo normal per-mũîtho contra les instituçones democrátiques. & avulta-mi pelligroso por se' les instituçones el pulgu de valores & normes. Si les açoutamus fhuöra cumo broça, tal cumo na Revoluçon Francesa, surde l chaos. & lhöw tenemus los líderes que se tyamen fhuörtes. Vîu-se tres la Revoluçon Francesa & tres la Revoluçon Russa: acabarun in dictadura & pa de tras mas muertos. Por esso, creo cumo sociólogu se' la secularizaçon tamien per-pelligrosa. Nun ando a favor de la strẽitha compartimentaçon de los anhos cinquenta, pero tampouco del afhundimiento da fheitho de la eglresia, bono nun ye".

    Nuövos rituales vinierun a occupa'l sitiu? Festivales, por exemplo. Nun ha hi pais cun tantos festivales cumo Hollanda.

    "Sí, ya se tien visto al falhecer Eberhard van der Laan. Aquelha massa xhente & todolos medios que acudierun ende. Ye un spectáculu emocional. Cun todo nun tien structura, dal motivu institucional canalizando les emoçones. Ve-se essi problema cun los funerales communes. Un servicio tan moderno nun da sofhitu dalu, precisamente por poder & deber ser todo inusual. Nos funerales cathólicos, les emoçones son canalizades pel ritual. Essi requiem, por exemplo, preciosu". Rí: "Pero quando la miâ muyer & you morramus, nun queremus ascuîthar una missa cathólica tala, nun diba ser honesto".
    Anton Zijderveld. De clichés. Klement, 200 tyanes. 19,99 €
    Fhonte:

    4.11.17

    Sociedà Abierta



    AUDIO

    Ps a partir d'esti artículu "todo+lo" &c. Scribiremus-lo "todolo" pol amor de l armonizaçon.
    La sociedà abierta ye un conceitu inicialmente propuöstu l anhu 1932 pol philòsophu frances Henri Bergson[1][2] & fhoi disindulrcau na Segunda Gerra Mundial pol philòsophu britànicu, nacihu austrìacu, Karl Popper.[3]
    [4]Bergson describîu una sociedà pieslla cumo un systema piesllu de lhey ou de cultu. Cumo tal, ye stàtica, cumo una mente pieslla.[5] Bergson propon que si todolos traços de civilizaçon disappaecieren, los instinctos de la sociedà agora pieslla remanecerìen pola inclusion ou exclusion d'outros.[6] Contrariamente, una sociedà abierta ye dynàmica & tira pel ideal del universalismo moral.
    Popper viera la sociedà abierta cumo iguada a partir d'un continuum històrico & aportando dende la sociedà orgànica, tribal, ou pieslla, por acio d'un talante crìticu cun la tradiçon, ta la sociedà abstracta ou dispersonalizada faltando-y toda interacçon cara-a-cara nes suês transacçones.[7]
    In sociedahes abiertes, del gubierno spera-se ser sensible & tolerante, & de los mechanismos polìticos ser transparentes & flexibles. Los defensores affirmen que s'oppon al auctoritarismo.

    Historia

    Popper vîu a los clàssicos griegos cumo los iniciadores de la lharga & lenta transiçon del tribalismo a la sociedà abierta, & cumo los q'incararun per primer vegada la tension impuösta poles relaçones collectives ménos personales implicades por elho.[8]
    Ente tanto les sociedahes tribales & collectivistas nun stremen ente lheys naturales & vezos sociales, de maneira que la xhente nun ye a opponese a les tradiçones q'elhos piensen tener una base sagrada ou mýthica. Los intamos d'una sociedà abierta marquen-se por una distincçon ente lhey natural & lhey humana, & augmento de la responsabilidà personal & la rendiçon de cuöntes por decisiones morales (compatible cun religïon).[9]
    Popper argumentaba nun ser a supprimise les idees d'individualidà, crìtica, & humanitarismo al torna-se la xhente consciente d'elhes ye impossible arretornar a la sociedà pieslla,[10] pero al in par reconhocîu la persistencia emocional de lo que tyamou "el spiritu collectivu perdihu de tribalismo", cumo se manifiesta por casu nos totalitarismos del sieglo XX.[11]
    Si l periodu de magar el studio de Popper fhoi, sin duldalo, marcau pola diffusion de la sociedà abierta, elho s'attribui mènos a la promoçon de Popper & mas al papel de les perfecçones econòmiques de la modernidà seruönda.[12] Sociedahes industriales basades nel crecimiento requieren l alphabetizaçon, l anonymato & la mobilidà social de los sos miembros[13] — elementos incompatibles cun un comportamiento que se basa enforma na tradiçon & al in par arreclama la diffusion cada vegada mas fhuörte de les relaçones sociales abstractes que Georg Simmel vîu cumo characterizando la postura mental urbana.[14]
    Popper definîu la sociedà abierta cumo una "na que la xhente individuamente se confronta a decisiones personales" cumo contraposiçon a una "sociedà supersticiosa, tribal ou collectivista".[15]
    Popper considerou que solo la democracia proporciona un mechanismu institucional de reforma & de cambio direcçon in sin falta vertir sangre, revoluçon ou coup d'état.[16]
    Modernos defensores de la sociedà abierta indiquen-mos que la sociedà nun habrìa de conservar secretos de si mesma n sentihu pùblicu, u todos s'infhouten nel conhocimiento de todos. Les lhibertahes polìtiques & los dreithos humanos pretenden se' la base d'una sociedà abierta.

    Conhocimiento crìtico

    El conceitu de Popper de sociedà abierta ye mas epistèmicu que polìticu.[17] Quando Popper scribîu La Sociedà Abierta & los sos inimigos, pensaba que les sciencies sociales nun algamàran comprehende'l significau & la naturaleza del fascismo & communismo, por basase estes sciencies no q'elhi vîu cumo epistèmica defectuosa.[18] El totalitarismo forçou l conhocimiento a convertise n polìtico fhaziendo impossible l pensamiento crìtico & provocou la destrucçon l conhocimiento nos paises totalitarios.
    La theorìa de Popper de que l conhocimiento ye provisional & fallible implica que la sociedà ha d'andar abierta a puntos de vista alternativos. Una sociedà abierta associa-se al pluralismo cultural & de credo; siempre anda abierta a ameyorar non solo por nun acabase l conhocimiento nunca, ma por andar siempre n martsa: "si queremus segir siendo humanos, intos mal ha hi un cammin, el cammin a la sociedà abierta... a lo que ye sconhocido, incierto & inseguro".[19]
    Na sociedà pieslla, les affirmaçones de conhocimiento final & verdà ùltima conduzen al intentu d'imposiçon d'una version de la realidà. Una sociedà tala tranca-se a la lhibertà pensamiento. Contrariamente, n una sociedà abierta cada persona necessita participar del pensamiento crìtico, que requier lhibertà pensamiento & expression, tal cumo de les instituçones culturales & xhurìdiques que son a facilitalo.

    Characterìstiques

    Humanitarismo, igualitarismo & lhibertà política son characterìstiques ideales fundamentales d'una sociedà abierta. Reconhociera-lo Pèricles, un stadista de la democracia d'Athenes, na suâ oraçon fùnebre laudatoria: "El progressu dientro la vida pùblica arrecai na reputaçon por capacidà, nun deixa que les consideraçones de classe interfieran cul mèritu; tampouco la probeza torga l cammin, si un home ye quien a servir al stau, nun se ve obstaculizau pola scuridà de la suâ condiçon. La lhibertà que gozamus nel nuössu gubierno extiende-se tamien a la nuössa vida quotidiana."[20]
    Sin dulda, fhoi la tension ente una sociedá tradicional & el nuövu & mas abiertu spacio de la polis ascendente la que se manifestarìa mas nidio na Athenes clàssica.[21] Popper fhoi bien consciente de la continuidà l attractivu emocional del q'elhi tyamou "holismo... pola perdiçon de la unidà de vida tribal"[22] nel mundo moderno.

    Crìtica

    El magnate & philànthropu George Soros, segidor de Karl Popper,[23] argumentou que l usu sophisticau de les poderoses tèchniques d'inganhu subtil imprestades de la publicidà moderna & de la sciencia cognitiva por elementos de polìtica conservadores cumo Frank Luntz & Karl Rove fhai duldar de la conceiçon primitiva de Popper de la sociedá abierta.[24] Cumo la percepçon de la realidà del electoraho ye a manipulase facilmente, el discursu polìticu democràticu nun conduz necessariamente a una meyor comprehension de la realidà. Soros argumenta que pa tras de los requisitos de la xebra poderes, la lhibertà expression & les eleiçones lhibres, ha-se tamien de fhaer explìcitu un fhuörte compromisso d'andase a la geta la verdà. "Los polìticos respeitaràn la realidà, in cuönta de manipulala, solo si la xhente se preoccupa pola verdà & castiga a los polìticos al pilhalos nun inganhu deliberau."
    Popper non obstante nun identificou la sociedà abierta ya fhuör cun democracia, cun capitalismo ou cun una economía laissez-faire, ma cun pensamiento crìtico por parte de la xhente individualmente, contra collectivos communitarios de qualquier typu.[25] Un adspeitu per-importante nel pensamiento de Popper ye la noçon de que la verdà ye possible perdela. La postura crìtica nun significa que la verdà vaiga atopase.

    Referencies

    1. • Henri Bergson ([1932] 1937). Les Deux Sources de la morale et de la religion, ch. I, pp. 1-103, & ch. IV, pp. 287–343. Félix Alcan.
      The Two Sources of Morality and Religion pp. 18-27, 45-65, 229-34., trs., R. A. Audra & C. Brereton, cun la assistencia de W. H. Carter. [Macmillan] Notre Dame.
    2. Leszek Kołakowski, Modernity on Endless Trial (1997), p. 162
    3. K. R. Popper, The Open Society and its Enemies, 2 vols. ([1945] 1966), 5a ed.
    4. A. N. Wilson, Our Times (2008), pp. 17–18
    5. Thomas Mautner (2005), 2nd ed. The Penguin Dictionary of Philosophy ["open society" intrada], p. 443.
    6. Henri Bergson, The Two Sources of Morality and Religion, pp. 20-21. 1935, Macmillan.
    7. K. R. Popper, The Open Society and its Enemies (1945), v 1:1 and 174–75.
    8. K. R. Popper, 1945:175–6
    9. Popper, K., The Open Society and Its Enemies, Volume One (Routledge, 1945, reprint 2006), chapter 5, part III.
    10. Popper, K., The Open Society and Its Enemies, Volume One (Routledge, 1945, re-impression 2006), capítulu 10, parte VIII.
    11. K. R. Popper, 1945:199–200
    12. Wilson, p. 403
    13. Ernest Gellner, Nationalism (1997), pp. 25–9
    14. M. Hardt/K. Weeks, The Jameson Reader (2000), pp. 260–6
    15. Popper, K., The Open Society and Its Enemies, Volume One (Routledge, 1945, re-impression 2006), capìtulu 10, parte I.
    16. K. R. Popper, 1945:4
    17. Soros, George, "The Age of Fallibility," Public Affairs (2006).
    18. Popper, K., The Open Society and Its Enemies, Volume Two (Routledge, 1945, re-impression 2006), capítulos 23 & 24.
    19. K. R. Popper, 1945:201
    20. Thucydides, The History of the Peloponnesian War, lhibru II: Oraçon Fùnebre de Péricles.
    21. J. Boardman et al., The Oxford History of the Classical World (1991), p. 232
    22. K. R. Popper, 1945:80
    23. Soros, George, Soros on Soros (John Wiley and Sons, 1995), tyana 33.
    24. Soros, George, "From Karl Popper to Karl Rove - and Back", Project Syndicate (Noviembre 8, 2007).
    25. I. C. Jarvie et al. eds.,| Popper's Open Society after fifty years (1999), pp. 43–6

    Informaçon

    Fhonte: