21.10.17

Isao Tomita

 
Tomita (冨田 勲, Tomita Isao, 22 abril 1932 – 5 mayo 2016), da vezo conhocìu cincielhamente cumo Tomita, fhoi un compositor de mùsica xhapones, considerau cumo un de los pioneros de la mùsica electrònica & la mùsica spacial, & cumo un de los productores mas famosos d'arranxhos de synthetizador anàlogu. A parte crear trabayos nota-a-nota, Tomita gastou extensamente les capacidahes de dissenyu de son de los sous instrumentos, al utilizar synthetizadores eguando sones nuövos accompanyando & arrealçando les suês realizaçones electròniques cun instrumentos acùsticos. Tamien fhai usu efficaz de seqüenciadores de mùsica anàloga & del Mellotron incluyendo themas futuristas de sciencia ficçon, mangando les bases de la mùsica synth-pop & rythmos de trance. Mũîthos de los sous albuns son adaptaçones & versiones electròniques de pieces de mùsica clàssica famoses, & recibîu quattro nominaçones al Grammy pol sou album de 1974 Snowflakes are Dancing.
  • Biographìa

    1932-68: Intamos & carreira cumo compositor

    Tomita nacîu n Tokio, & passou la suâ infancia cul paî n Tsina. Lhöw de tornar al Xhapon, recibîu classes particulares d'orchestraçon & composiçon, ente tanto studiaba historia l arte na Universidà Keio, Tokio. Licenciou-se n 1955 & convertîu-se n compositor a tiempu completo dedicau a television, cine & theatro. Compunxo la mùsica themàtica pal equipu gymnàstica olýmpica xhaponesa nos xhuöws olýmpicos de verano de 1956 en Melbourne, Australia.

    In 1965, Tomita compunxo l thema l Cantar & la mùsica de syntonìa de la serie animada de television Osamu Tezuka's Jangaru Taitei (Imperador de la Selva), strenada nos USA cumo Kimba l Lheon Blrancu (cun un thema differente de Bernie Baum, Bill Gegant & Florence Kaye). In 1966 scribîu un poema symphònicu cun base n esta mùsica cun una animaçon synchronizada cul poema symphònicu publicau l anhu 1991. Cun Kunio Miyauchi, iguou la mùsica de la serie television tokusatsu de sciencia ficçon/spìas/acçon Poderosu Jack, que s'emittîu l anhu 1968. El mesmu anhu fhoi cofundador del Gruppo TAC.

    1969-1979: Mùsica electrònica

    Al cabu los 1960s, Tomita recurrîu a la mùsica electrònica cul puxu del lhabor cun synthetizadores de Wendy Carlos & Robert Moog. Acquerîu un synthetizador Moog III & intamou la construcçon del sou studio casariego. Al final arreparou n podese usa' los synthetizadores cul aciu d'eguar sones completamente nuövos paha tras d'imitar outros instrumentos. El sou primer album electrònico fhoi Electric Samurai: Switched on Rock, editaho n Xhapon en 1972 & nos USA n 1974. L album presentou interpretaçones electròniques de cantares de pop & rock contemporaneos utilizando sýnthesis de voz in cuöntes de voz humana.


    Intos Tomita d'aquelha intamou arranxhando pieces impressionistas de Claude Debussy n synthetizador &, in 1974, publicou l album Snowflakes are Dancing; tornou-se un èxitu n todu l mundo & fhoi responsable de popularizar delhos adspeitos de programmaçon de synthetizador. Los contenidos l album incluyìen ambiente, simulacros de chuörda realista, un retientu primeriegu de synthetiza'l son d'una orchestra symphònica, xifles, & sones abstractos cumo de campanes, ansì cumo una serie d'effeitos de processamiento q'incluen reverberaçon, displaçamiento phase, "flanger" (effeitu de son que produz un son metàlicu oscilante, sobre maneira n freqüencies medianes & altes), & modulaçon d'anielhu. Versiones del album quadriphòniques proporcionaben un effeitu d'audio spacial utilizando quattro baffles. Una consecuçon particularmente significativa fhoi l sou son polyphònicu, que s'eguou indenantia la dòmina los synthetizadores polyphònicos. Tomita creou la polyphonìa l album tal cumo la Carlos fhexziera primeiro, cul usu de gravaçon multipista, gravando cada voz d'una pieça al mesmu tiempu, n una pista de cinta separada, & lhöw entemiciendo l resultau n stereo ou quad. Vagarun-y 14 meses paha produzi' l album.

    Nos sous albuns primeriegos, Tomita tamien fhixzo un usu efficaz de los seqüenciadores de mùsica anàloga, q'utilizou nos cambios repetidos de tonalidahes, filtros ou effeitos. Los sones modulares de xiblidos humanos de Tomita copiaben-se tamien nos programmas d'instrumentos electrònicos posteriores. La suâ version de "Arabesque No. 1" fhoi mas tarde utilizada cumo syntonìa la serie televisiva d'astronomìa Jack Horkheimer: Star Gazer (in principio intitulada Star Hustler) vista na mayorìa les staçones de PBS; in Xhapon, partes de la suâ version de "Rêverie" utilizaren-se na obertura & clausura de les transmissiones de la television Fuji TV; n Hispanya, "Arabesque No. 1" tamien s'utilizou cumo syntonìa l programma television de nenhos Planeta Imaginari.
     

    Continuando l èxitu de Snowflakes are Dancing, Tomita publicou diversos albuns themàticos "clàssicos", incluyendo los arranxhos de: Igor Stravinsky El Pàxaru de Fhöw, Modest Mussorgsky Quadros d'una Exposiçon, & Gustav Holst Los Planetas. Holst: Los Planetas presentou un "thema spacial" de sciencia-ficçon. Esti album provocou polèmica al publicase, ya q' Imogen Holst, fhiya de Gustav Holst, negou l permissu de deixar que l trabayu l sou paî s'interpretare d'esta maneira. L album retirou-se, & ye, in conseqüencia, raro na suâ fhorma primitiva n vinylo. Ente tanto trabayaba nos sous albuns de synthetizador clàssicos, Tomita tamien compunxo numberoses partitures na television & pellìcules xhaponeses, incluyendo la serie televisiva Zatoichi, duês pellìcules de characterìstiques Zatoichi, la serie televisiva Oshi Samurai (Samurai Mudu) & la serie television & la pellìcula dystòpica Toho, Catàstrophe 1999, Les Prophecìes Nostradamus (tìtulu USA: Last Days of Planet Earth) in 1974. Esti cabeiru combina execuçones de synthetizador cun instrumentos de pop-rock & orchestra. Publicarìen-se delhes outres partitures parciales & completes del periodu n LP & mas tarde n CD al passa' los anhos, in Xhapon. Mesmamente nun siendo bootlegs, delhes d'estes publicaçones emittieran-se por productores de cine & television sin siquiera l aprobaçon artística de Tomita.

    1980-2000: Conciertos de Nublre de Son

    In 1984, Tomita publicou Canon of the Three Stars, q'incluìa pieces clàssiques camudades de nome por entes astronòmicos. Por casu, la pieça l tìtulu ye la suâ version del Canon in Fa Mayor de Pachelbel. Acreditou-se cun "The Plasma Symphony Orchestra", que yera un processu de synthetizador informàticu q'utilizaba les fhormes d'ondes d'emanaçones electromagnétiques de diverses strelhes & constelaçones nes textures sonores d'esti album.

    Tomita realizou delhos conciertos al abertal "Soundcloud", cun baffles q'involvìen al pùblico n una "nublre de son". Fhixzo un gran concierto n 1984 na reunion annual de mùsica contemporanea del festival Ars Electronica de Linz, Àustria que se tyamou Mente l Universo, entemiciendo pistes in directo n una pyràmide de crystal suspensa n riba d'un pùblico d'80.000 persones. Realizou outru concierto n New York dous anhos spuöis celebrando l centenario la Statua la Lhibertà (Tornada a la Tierra), cumo tamien in Sydney l anhu 1988 cun occasion del bicentenario d'Australia. L actuaçon n Australia fhoi parte de los 7 milhones de dòlares de prienda del Xhapon a New South Wales, incluendo l mayor castielhu de fhöws artificiales vistu t'aquel sfregante: seys systemas de son & illuminaçon fixos -unu d'estos in dientro una tsalana amarrada al centro d'una welga, l outru al aire lhevau por un helicòptero chinook- nes partes relevantes del spectàculo, inquadrarun-se tambores de fhöw kabuki, passando pela scena delhes vezes. El sou ùltimu eventu de nublre de son fhoi n Nagoya, Xhapon, in 1997, cun presentaçones d'actuaçones convidades cumo The Manhattan Transfer, Ray Charles, Dionne Warwick, & Rick Wakeman.

    Acabantes los 1990s, compunxo una phantasìa symphònica d'orchestra & synthetizador intitulada El Cuöntu de Genji, inspirada na epònyma vieya historia xhaponesa. Executou-se por orchestres symphòniques de Tokio, Los Angeles, & Londres. Una version CD del concierto n vivo publicou-se n 1999 continuada por una version de studio n 2000.


    .      
  • 2001–2016: Postreiros anhos

    In 2001, Tomita collaborou cun la Walt Disney Company cul aciu de compone'l fhundu ambiental musical de la intrada AquaSphere del parque themàticu DisneySea n Tokio. Tomita continuou cun una partitura paha synthetizador cun solistas acùsticos na pellìcula de 2002 The Twilight Samurai (たそがれ清兵衛 , Tasogare Seibei?) que ganhou l Premio l Academia Xhaponesa l 2003 por contribuçon notoria na mùsica.



    La tyigada l formato audio DVD deixou a Tomita trespassa' los sous interesses n audio multicanal cun publicaçones de trabayos revision de The Tale of Genji Symphonic Fantasy & The Tomita Planets 2003. Tamien fhixzo una version de Claude Debussy Clair de Lune na banda sonora d'Ocean's 13 en 2007.
     

    In 2015, una riestra pistes de Snowflakes are Dancing appaecierun na banda sonora de Heaven Knows What, una pellìcula norteamericana cordinada polos ermanos Safdie. El mesmu anhu, cun reconhocimiento a la suâ lharga trayectoria & influencia na mùsica electrònica, Tomita ganou l Premio la Fundaçon Xhapon, un premio que se lhançou "honrando aquelhes persones ou organizaçones que tienen fheitho una contribuçon significativa por promove' la comprehension & l atyigamiento ente l Xhapon & el restu l mundo por actividahes acadèmiques, artìstiques & outres actividahes culturales".

    Muörte

    Lhöw d'andar mal del coraçon  mũîthos anhos, Tomita morrîu d'insufficiencia cardiaca n Tokio, el 5 mayo 2016.

    Discographìa

    Albuns de studio

    • Switched on Rock (1972) (cumo Electric Samurai)

    • Snowflakes Are Dancing (1974) US #57 Can #57

    • Pictures at an Exhibition (1975) US #49 Can #55

    • Firebird (1976) US #71 Can #88

    • Holst: The Planets (1976) US #67

    • The Bermuda Triangle (1978) US #152

    • Kosmos (1978) US #115

    • Daphnis et Chloé, conhocìdu tamien cumo Bolero & The Ravel Album (1979) US #174

    • Grand Canyon (1982)

    • Dawn Chorus (1984)

    • Space Walk - Impressions of an Astronaut (1984)

    • Misty Kid of Wind (1989)

    • Storm from the East (1992)

    • Shin Nihon Kikou (1994)

    • Nasca Fantasy (1994) (sofhitando Kodo)

    • Bach Fantasy (1996)

    • 21 seiki e no densetsushi Shigeo Nagashima (2000)

    • The Planets 2003 (2003)

    • Planet Zero (2011)

    • Symphony Ihatov (2013)

    • Space Fantasy (2015)

    Albuns in vivo

    • The Mind of the Universe - Live at Linz (1985)

    • Back to the Earth - Live in New York (1988)

    • Hansel und Gretel (1993)

    • The Tale of Genji (1999)

    Albuns Compilaçon

    • Sound Creature (1977)

    • Greatest Hits (1979)

    • A Voyage Through His Greatest Hits, Vol. 2 (1981)

    • Best of Tomita (1984)

    • Tomita on NHK (2003)

    • Tomita Different Dimensions (1997)

    Bandes Sonores

    16.10.17

    Hermann van Pels


    (*31 março 1898 n Gehrde, cerca d'Osnabrück; † intamando outhubre 1944 nel campu concentraçon d'Auschwitz[1]) fhoi un hollandes víctima del Holocausto. Fhoi una de les oîtho persones scondides na parte da tras de la casa n Prinsengracht 263, conhocida n todu l mundo pol Diario d'Anne Frank.

    Biographía

    Prinsengracht 263, onde se escondeu Hermann van Pels na parte posterior da casa
          Prinsengracht 263, u se scondiera Hermann van Pels na parte posterior de la casa
    Placa comemorativa de Hermann van Pels, em Osnabrück
    Placa comemorativa de Hermann van Pels n Osnabrück
    (*31 março 1898 n Gehrde, cerca d'Osnabrück; † intamando outhoubre 1944 nel campu concentraçon d'Auschwitz[1]) fhoi un holandes víctima del Holocausto. Fhoi una de les oîtho persones scondides na parte da tras de la casa n Prinsengracht 263, conhocida n todu l mundo pol Diario d'Anne Frank.

    Biographía

    Van Pels nacîu cumo un los seys fhiyos del hollandes Aron van Pels & l allemana Lina van Pels, de solteira Vorsänger, in Gehrde, cabo Osnabrück. Van Pels assistîu a la schuöla primaria xhudía & cominçou la schuöla secundaria n 1908 n Ev. Knaben Mittelschule d'Osnabrück, Allemanya. In finalizando los studios, tornou-se representante n Osnabrück dientro la impresa del paî, Aron van Pels, que lhevaba un commercio mayorista de productos de carne.[2] Ente outres couses, la impresa negociaba cun species & tripes de produzir salsitses.[3] El 5 deziembre 1925 van Pels casou cun la xhudía allemana Auguste Röttgen. El matrimonio stablicîu-se n Osnabrück & tresladou-se a un apartamento n Martinistraße 67a. L oîtho noviembre 1926 tyigou l sou fhiyu Peter van Pels al mundo, l únicu fhiyu que l matrimonio diba tener.

    Aron van Pels houbo de deixa'l negocio l 1933, lhöw del boycott a les impreses de los xhudíos. Finalmente scapou de los Nazis cun la familia l 26 xhunho 1937 a los Payses Baxos. Ya n 1935 la ermana de van Pels, la costureira Henny van Pels, emigrara a Amsterdam. La familia vivía n un apartamento na Zuider Amstelaan. Hermann van Pels trabayou de magar 1938 cabo l vieyu collega de negocios, Otto Frank, na suâ impresa, Opekta Amsterdam.[4] Incontrou trabayu dientro la filial acabante fundar Pectacon, perteneciente a Opekta, de Victor Kugler, cumo assessor & expertu n herbes & species. Si Opekta se specializara n fhaer confitura, Pectacon specializara-se ente outres couses in mixtures de species de fhaer salsitses. "Nel sou dominio, van [Pels] yera immeyorable; solo y fhazía falta goler un pouco, & intos podía barruntar todeles species por nome", scribîu Miep Gies nes suês memoîres. De magar deziembre 1940 les officines d'Opekta Amsterdam & Pectacon incontraríen-se n Prinsengracht 263.

    Hermann & Auguste van Pels tamien yeren amigos a fhuöra l trabayu de los Frank, & yeren a convite da vezo a café los sábbados pela tarde cun la familia.[5]Intrambes families eguarun de magar l verano de 1941 un sitiu por scondese na parte posterior de la impresa d'Otto Frank, por si de casu un miembru la familia stuvier cun minaça de deportaçon. N una de les meriendes conhocieran a l adiudante posterior de sou, Miep Gies, una trabayadora de la impresa Confitures Opekta, que definîu van Pels, in retrospectiva, cumo "grandon, enorme, bien vestidu, migaya banzu al andar, cara antsa de traça masculina, pelo scoso, al cabu la bouca constantemente un pitu", & continuou: "polo que respeita a les gracies, Hermann [van Pels] siempres atopaba tiempu. In definitiva, yera un typu agradable & melgeiru". N un momento posterior nes suês memoîres, Gies sería mas precisa cun la descripçon de Hermann van Pels & define-lu cumo "contador de gracies, abondo pessimista, fumador in cadena, & un pouco xótigu".[6]

    El 5 xhulio 1942 Edith Frank-Holländer recibîu una convocaçon impobinada a la suâ fhiya Margot cun la oblrigaçon de trabayar n Alemanya. Informou ceho a van Pels, solo que intrambes families ya teníen fheitho amanyos había mũithu tiempu cun la intençon d'eguar un sconderite. Cun van Pels elha deliberou sobre los passos concretos a segir. Elhi tamien fhoi l q'intos informou a Miep Gies. Ente tanto la familia Frank ya staba scondida l 6 xhullo 1942, la familia van Pels diría-los segi'l 13 xhulio 1942. Un pouco mas tarde tyigou l dentista Fritz Pfeffer cumo oîthavu clandestin. Auguste & Hermann van Pels habitaben una habitaçon de la segunda planta. La habitaçon de sou utilizaba-se pel díe cumo comedor & sala star polos scondidos. L apartamento la familia van Pels na Zuider Amstelaan dismantelou-se n outhubre 1942 polos Nacional-socialistas.

    El 4 agosto 1944 a los scondidos trahicionarun-los & detuvierun-los. A Hermann van Pels cumo a los outros scondidos deplaçarun-los al campu tránsitu Westerbork & mas tarde deportaríen-los al campu concentraçon d'Auschwitz-Birkenau, u l 5 septiembre 1944, contrariamente a la verificaçon retrospectiva de la Cruz Roxa hollandesa, fhoi un de los 258 homes que supperou la selecçon.[7] Cun Otto Frank & Fritz Pfeffer attribuerun-lu al bloque 2 del campu Auschwitz I. Attribuerun-lu cun los outros dous homes al servicio externo, paheç que se mancara a principios d'outhubre & sollicitara una reclassificaçon pal servicio d'habitaçones el díe segiente, por andar fhaziendo l campu SS una selecçon.[8] A Hermann van Pels assassinarun-lu intamando outhubre 1944 na cámara gas.[9] Otto Frank informou al sou regressu a Miep Gies q'elhi viera a van Pels "cun los sous proprios wöyos cammin de la cámara gas".[10]

    De magar noviembre 2007 commemora-se la residencia la familia van Pels n Osnabrück cun una placa commemorativa.

    El Diario d'Anne Frank

    El Diario d'Anne Frank, el que scribîu specialmente pel tiempu la occultaçon, publicou-se per primer vez el anhu 1947 pol paî, Otto Frank. Quando arrescribîu l diario, probablemente n mayo 1944, Anne Frank punxo pseudónymos a les oîtho persones que se scondierun. Ansí, Hermann van Pels tornou-se "Hans van Daan".

    Frank mentou l 11 xhuneto 1942 el sou entusiasmu pola vjsita de la familia van Pels: "ando anxiosa cun la tyigada de los van Daan el martes cumo ye previsto. Todo será per-mas prestoso & tamien ménos tranquillo".[11] Ya l 21 agosto 1942 scribîu n diario, "el senyor van Daan & you aldericamus el tiempu todo", & mentou ingarradielhes el 2 septiembre 1942 ente Augusta & Hermann van Pels ("el senyor & la senyora van Daan ingidiyarun-se n una brega bederre.[12] Nunca nun tuviera you visto una cousa tala, puöis paî & maî nun seríen de dala de les maneires a pensar in glrayase ansí").[13] Mençones al matrimonio van Pels bregando atopen-se cun frequencia.

    Acontecementos speciales na sphera de van Pels, pel tiempu n sconderite de la parte posterior de la casa, asinyalaran-se por Frank tamien, cumo lo q'aportou l 10 deziembre 1942, el processamiento de grandes quantidahes de carne de fhaer salsitses comprada de fhorma illegal: "Na impresa contractaran-lu pol sou conhocemiento de les species, solo que se manifiesta hagora la suâ parte salsitseira, lo que nun nos repuna de xheitu dalu. [...] El senyor van Daan tenía un mandil de la muyer amarrau & andaba cun toda la suâ gordura (vía-se bien mas gurdu de lo que yera) occupau cun la carne. Cun les manos sangrientes, la cabeça color roxo & l mandil todu imporcau pahecía un veru carniceiru."[14] Van Pels yera l únicu fumador in cadena nel sconderite de la parte posterior de la casa; delhes vezes citou Frank el sou mal humor por nun tener mas tabaco disponible. Paha tras de flores & delhos comestibles, van Pels recibîu pel cabu d'anhu n 1944 dous paquetes de cigarros.[15]

    Van Pels tenía, conforme cun los commentarios de Frank "segun la oppinion de todos nós, enforma bon wöyu cun la política", si q'ansí, yera mas bien pessimista. Na primavera de 1943 nun speraba acabar d'andar scondiendo-se inante l final del anhu & tenía lherça n mayo 1944 de que "los allemanes al cabu ganhen la gerra, tan fhuörtes que son."[16][17] Frank pensaba que yera neciu: "Tien [na oppinion de sou] la única oppinion correcta, nun ha hi quien saber de todo mas q'elhi. Val, tien una cabeça spabilada, solo que la complacencia d'esti home cun sigo tyigou a un punctu altíssimu."[18] N un studio de los interesses de los occultos, Frank commentou n 1944 de van Pels: "nun apprehende nada, consulta mũîtho l Knaur; presta-y mirar noveles de detectives, lhibros médicos, emocionantes & triviales histories d'amor."[19]

    Hermann van Pels nel cine

    El diario d'Anne Frank filmou-se delhes vezes. Los intérpretes so n ende assumierun el papel de Hermann van Pels n adaptaçones cinematográphiques:

    • 1959: Das Tagebuch der Anne Frank (El diario d'Anne Frank) – Lou Jacobi
    • 1980: Das Tagebuch der Anne Frank (El diario d'Anne Frank) – James Coco
    • 1985: Het dagboek van Anne Frank (El diario d'Anne Frank) – Guus Hoes
    • 1987: Das Tagebuch der Anne Frank (El diario d'Anne Frank) – Christopher Benjamin
    • 1988: Mein Leben mit Anne Frank (The Attic: The Hiding of Anne Frank) – Victor Spinetti
    • 1995: Anne no nikki – Jiro Sakagami
    • 1996: El diari d’Anna Frank – Toni Sevilla
    • 2001: Anne Frank – Die wahre Geschichte (Anne Frank: la verdadeira historia) – Joachim Król
    • 2009: The Diary of Anne Frank – Ron Cook
    • 2014: Meine Tochter Anne Frank (la miâ fiya Anne Frank)– André Hennicke
    • 2016: Das Tagebuch der Anne Frank (El diario d'Anne Frank)- André Jung

    Vínculos

    Fhonte

    7.10.17

    Darwinismo social

    Los relatos patron del darwinismo social vinculen-lo mũîthes vezes al "accidentau individualismo" del pensamiento libertario del sieglo XIX. El darwinismo social characterizou-se cumo doutrina disagradable defendiendo suppuœstamente la "supervivencia de lo mas apto" nes questiones de política social, & dous sociólogos, l'angles Herbert Spencer & l'americanu William Graham Sumner, consideren-se communmente los sous paîs intellectuales. La nuœssa discussion concentra-se nos sous pareceres.

    Nin Spencer nin Sumner occuparun les posiçones que se yos attribui normalmente. Per una parte, l approximaçon de Spencer a la evoluçon (que disindulrcou independientemente de Darwin) fhoi essencialmente Lamarckista. A differencia de Darwin, Spencer pensaba transmittise les characterístiques acquirides gëneticamente d'una gëneraçon a la próxima, & mangou-y relativamente poucu émphasis al processu de selecçon natural. Esta approximaçon lamarckiana, magar les suês deficiencies cumo theoría biológïca, ye un prototypu meyor d'evoluçon social que la suâ equivalencia darwinista. Los humanos sí q' "herieden" & s'eguen cun les adaptaçones & les characterístiques acquirides de los sos antecessores — cumo vemus na fhala, na transmission del Saber, na sciencia téchnica, nos negocios del capital, nes instituçones sociales, &c.

    Magar Spencer & Sumner usa' la phrase "sobrevivencia de lo mas apto" (fhoi Spencer, non Darwin, quien acunyou la voz) intrambos tuvierun motivos de repentise, a la lhuz de quanto tien essa expression de representaçon falsa. "Tengo tenido mũîtha experiencia n controversia" scribîu Spencer nel sou occasu, "& la miâ impression ye que n trés casos ente quattro d'oppiniones de mîou condemnades polos mîos opponentes, nun son da fheitho oppiniones de mîou, son oppiniones que se m'adscriben inganhadamente por elhos". Sumner frustrou-y tanto l mesmu problema q'aparou d'utiliza' la phrase "supervivencia de los mas aptos" da fheitho, ansí que nun apahecîu ya nos sos trabayos & lectures serœndos.

    Pola doutrina de la "supervivencia de lo mas apto", a Spencer & Sumner catalogarun-los (& condemnarun-los) cumo darwinistas sociales. Diz-se infundinos elhos & los sous partidarios disprezio severo & implacable contra probes, xhente cun incapacidahes & disfavorecidos -- aquelhes persones impropries que, por una norma inexorable de la naturaleza, habríen deixa' la lhuîtha pola existencia pante aquelhos mas adaptables. Esta allegaçon ye a paheceyos extranya a los que tienen conhocemiento de primer mano de los scriptos voluminosos de Spencer & Sumner. Cumo Adam Smith & outros mũîthos liberales clássicos inantea q'elhos, intrambos caltuvierun anda' los probes ente les mayores víctimes de la interferencia l stau, & intrambos argumentarun offrece' les rules lhibres & dynámiques les meyores perspectives d'ameyoramiento económico.

    Si darwinismo social ye un rótulu inappropriau de les idees de Spencer & Sumner, que nunca usarun, intos la expression supervivencia de lo mas apto, sí usada? Que queríen dizir cun esta expression? Spencer emphatizou da vezo que, al usa' les vozes apto & mas apto, nun expressaba un xhuizio de valor, nin se refería a una characterística particular, cumo fhuœrça ou intellecto, nin expressaba dal typu d'approbaçon ou disapprobaçon. Nel sou artículu "Mr Martineau on Evolution", Spencer observou ser esta doutrina "expressable" n términos puramente phýsicos, lo que nun implica nin competiçon nin implica meyor nin peyor". A parte, "la sobrevivencia de lo mas apto nun ye siempre la supervivencia de lo meyor".

    La rieglra (de la supervivencia de lo mas apto) nun ye la supervivencia de lo meyor, ou de lo mas fhuœrte. Ye la sobrevivencia d'aquelho constitucionalmente mas apto a prosperar so les condiçones nes que lo ponen; & mũîthes vezes lo q'humanamente fhalando ye inferioridá, causa la sobrevivencia.

    Si un organismu ha de sobrevivir & prosperar, tien que s'adaptar al sou ambiente externu. Essi Poder d'adaptaçon ye lo que Spencer quier dizir por don phýsicu. Si un organismo nun s'adeqúa n essi sentidu -- si, n outres pallabres, nun se ye a adaptar al sou ambiente -- ergo vivirá so una condiçon infirmiça ou insalubre & talvez mesmamente muœrra; arresumiendo, ser apto ye podese adaptar a les condiçones necessaries pala supervivencia, seyan cumo fhueren essos requisitos.

    N un contextu social, los mas aptos son aquelhos que son a adaptase a los requisitos de sobrevivencia del sou collectivu. Supponéi q'un gubierno decrete que todos aquelhos cun pelo vermeyo tienen que s'executar. Deduz-se que les persones mas aptes paha sobrevivir n essa sociedá diben ser aquelhes sin pelo vermeyo ou aquelhes que naturalmente tienen pelo vermeyo que s'adapten camudando la color del pelo ou trosquilando la cabeça. Podemus affirmar esta sobrevivencia del principio de lo mas apto sin obvia' la puniçon contra xhente cun pelo vermeyo & sin considerar aquelhos sin pelo vermeyo cumo xhente superior. Ye un fheithu simple & inevitable que si un gubierno determinare matar toda la xhente cun pelo vermeyo, tien-se intos (cun todo lo de mas siendo ermano) una meyor hypótesis de sobrevivir, ye-se mas apto -- si nun se tien pelo vermeyo. Esta interpretaçon, que trata de la sobrevivencia de lo mas fhuœrte cumo una descripçon lhibre de valor de lo q'occurre de fheitho, in vez de cumo prescripçon ou approbaçon de lo que debría occurrir, sofhitou-la tamien Sumner. D'accuœrdo cun Sumner, el commun equívocu de que la "sobrevivencia de lo mas apto" significa "sobrevivencia de los meyores" anda na raiz de "todeles disputes de la evoluçon & de la éthica".

    Quando Spencer & Sumner applicarun el sou principio de sobrevivencia de lo mas apto a una sociedá industrial lhibre, aportarun a conclusiones que diffieren radicalmente de la postura suppuœstamente tomada polos darwinistas sociales. El sacrificio d'un ente pol beneficio d'outru ye la rieglra universal pante les fhormes de vida mas baxes. Ye egualmente verdadeiro pante les fhormes de vida inferiores de la sociedá humana -- sociedahes militaristas & autoritaries que Spencer & Sumner, por secunda'l historiador xhurídicu HS Maine, tyamarun "systema de status". Solo que cumo l systema de status dá l sitiu al systema de contractu, cumo la coperaçon voluntaria substitui la coerçon cumo fhorma dominante d'interacçon social, occurre una alteraçon fundamental nes condiçones de sobrevivencia social & nel patron correspondiente de don phýsicu.

    131125_SCI_Darwinism.jpg.CROP.promovar-mediumlarge

    La xhente n una sociedá lhibre ye quien a geta' los sous proprios interesses cumo quier, si reciprocamente se respeiten los dreithos ermanos de la outra xhente. La coperaçon n un systema de contractu substitui la explotaçon que prevaleç n un systema de status, & los mas aptos sobreviven non coaccionando ou explotando a outros, ma adiudando-los cun intercambios mutuos que marquen una economía lhibre. La sobrevivencia ende, algama-se forneciendo-y a outra xhente del collectivu los bienes & servicios que yos appetecen. Por tanto, ende cumo n outros sitios, la sobrevivencia de lo mas apto ye la rieglra de fhierro de la exsistencia social, solo que l patron d'adequaçon anda bien distante de lo q'indica l spectro l darwinismo social. La coperaçon voluntaria, & non la explotaçon coercitiva, ye l patron d'idoneydá d'una sociedá lhibre.

    Spencer, Sumner & outros liberales clássicos insistierun cun que la concurrencia n lhibertá diffier radicalmente de la concurrencia phýsica. Contrariamente de lo cabeiro, unde un organismu preda outru por sobrevivir, la concurrencia n mercau ye a producir riqueza addicional cun la division del trabayu, accumulaçon de capital & ansí successivamente, deixando sobrevivir & prosperar a mũîtha xhente, que d'outra fhorma nun diba poder. Tamien d'ende wœnya la specializaçon de la division complexa l trabayu q'al cabu evoluîu n una economía lhibre, & d'essa specializaçon bilta interdependencia social, condiçon u cada persona ha contar cun la coperaçon & assistencia d'outros paha cun bienes & serviços essenciales. La persona solitaria nun ye quien a produzir todo lo que necessita n una economía lhibre, ergo ha persuadir a mũîthos outros a adiudala. Esta condiçon de sobrevivencia cultiva los traços de character ou les virtudes necessaries de la interacçon pacífica -- aquelhos vezos civilizadores, cumo los tyamou Sumner, que fhaen la interacçon social non solo productiva, fhaen-la tamien agradable.

    Associa' la concurrencia n lhibertá a la competiçon phýsica de la evoluçon darwiniana ye comprehender mal la vision de los liberales clássicos de la economía lhibre. La competiçon phýsica, na que los individuos sobreviven a costa d'outros, ye un xhuœw de summa zero, ente tanto la concurrencia n mercau ye un xhuœw de summa positiva, un processu n que todolos participantes ganhen de transacçones voluntaries cun outros.

    Ye precisamente n una sociedá lhibre u nun s'applica l darwinismo social. N una sociedá complexa marcada por una division adelantrada l trabayu, u debemus dar a los outros lo que quieren por obtene' lo que nós queremus, los aptos son los que son quien a assegurase la coperaçon voluntaria d'outros. U l trumphu depende de la persuasion & non de la coerçon, el patron d'adequaçon social mide-se pol Poder d'influir & persuadir a la outra xhente voluntariamente, offreciendo-y daqué de valor.

    Fhonte

    4.10.17

    La mayor fascinaçon l hùngaro ye indagora exsistir

    AUDIO

    Apprehende-lo la recielha húngara na schuœla: Acabando l sieglo IX, siepte tribus de xhente a cabalho puxaran dende les steppes russes pelos montes Cárpathos instalando-se na tyaneira de tras.

    Pa tras de gran habilidá d'equitaçon & tiru al arcu, trouxerun la fhala húngara cun sigo. Únicu n Europa, ye indagora l idioma maternu de cerca trelze milhones de persones. In statues, pintures, architectura, litteratura & festivales culturales torna-se la "occupaçon de la patria", cumo los húngaros tyamen esti eventu, commemorau, representau & cantau. Pero essos conquistadores fhuerun los verdadeiros antepassahos los húngaros modernos? Gëneticistas in Szeged nun se pronuncien & ansí lhançen azaite al fhœw. Esti alderique caltien l'ánimu húngaru occupau de magar el sieglo XIX. Los gëneticistas investigarun el ADN de n tumbes del tiempu la tyigada les huœsties de la xhente a cabalho & compararun-lo cul de les tumbes de Russia & Siberia.

    La question ye enforma sensible n Hungría

    La conclusion de sou: essos cabalheiros relacionaben-se intimamente cun aquelhos que tornaran Europa insegura daqué sieglos indenantea & nun fhalaben húngaro. L húngaro, dizen, yera possiblemente l idioma los ávaros que ya vivíen in sitiu. Per outra parte, los ávaros tuvieran-los tamien expulsos de Siberia & de los Urales scontra Europa, oppusierun-se si q'ansí nel sieglo IX contra los que staben acabantes tyigar.

    Normandos

    Los gëneticistas nun son los primeiros in revindicar tala cousa. Los historiadores argumentaran anteriormente l poder se'l húngaro de procedencia ávara. Historicamente, los conquistadores mũîthes vezes fhalen l idioma de los conquistahos simplemente por cincar in nidia minoría. Esti ye l casu los normandos in Normandia & lhœw repetîu-se cun los normandos que fhuerun a Anglaterra, teniendo l normando de sou abonda influencia sobre l angles moderno.

    La question ye abondo sensible n Hungría. La "conquista de la patria" finalmente paeç una migaya ménos innocente si fhuer probable ser una semiente d'aquelhos de los que se yos tomou la tierra n cuœnta selo de los occupantes d'essi pais.

    Restos

    Non obstante conveniendo cul archeólogu Csanád Bálint de l Academia Húngara de Sciencies, ha fhaese mũîtha pesquisa scientífica de la investigaçon. Los gëneticistas nun tienen que s'occupar de la historia, paeç-y, por saber nidiamente que nunca s'atoparun restos d'hunnos & por esso ye impossible fhae' la comparança ente ADN hunno & el de los cabalheiros hungaros.

    Claro que s'atoparan ya sepultures del tiempu los hunnos, solo que a comunya cun Csanád Bálint nun se ye quien a dizir quien se sepultou ende, ansí cumo los nomes de les tribus que d'aquelha andaben per Mongolia, Siberia & Russia, que tamien son problemáticos.

    Ye una controversia interessante cara a los historiadores, solo que l assumptu nun importa da veres a los húngaros modernos, excepto, ye nidio, si se quier organizar una folixa u toda la xhente que vien a ende vaiga vestido cumo los ancestros. Los gëneticistas in Szeged ya investigaran la question de saber ta que puntu los húngaros modernos descienden de xhente de la steppa asiática, fhuer húngaro, hunno ou ávaro.

    2d0d789a614a

    La respuœsta ye difficil. Relacionen-se principalmente cun los sos vizinos slovacos, servios, allemanes ou romenos. Mal s'atopen traces asiátiques nel ADN de sou. Nun ye tan alhouriante pensar que la zona quasj que se depoblara varies vuœltes nos postreiros sieglos cumo consequencia de conflictos. Por esta razon, la imperatriz Maria Theresia convidou a los allemanes a arrepobla' l area.

    El mayor portento l húngaro nun ye possiblemente tener sido la fhala trahida por un puœblru asiáticu a Europa, ye que magar la suâ convulsa historia, sobrevivîu ta wœy.

    Fhonte:
    https://www.trouw.nl/home/het-grootste-wonder-van-het-hongaars-is-dat-het-nog-bestaat~ae9d84d4/

    2.10.17

    L usu l conhocemiento na sociedà

    Audio

    Qual ye l problema que s'anda buscando resolver quando s'anda procurando eguar una disposiçon economica racional? Partiendo de daquè presuppuœstos d'acceitaçon amplia, la respuœsta ye abondo cincielha.

    Si se tuvieren todælæs informaçones relevantes, si se podieren poner cumo puntu partida d'un systema preferenciæs que se stablicieræ anteriormente, & si se tuvier completu conhœcemiento de los medios disponibles, el restu l problema seriæ simplemente una qüestion de xacìu. Ou seya, la respuœsta a la intruga de qual ye l meyor usu de los medios disponibles anda ya implìcita næs nuœssæs hypòtheses.

    Læs condiçones a satisfazer pante la soluçon d'essi problema de representaçon idealizada analyzaræn-se ya da fheitho & exponen-se meyor na fhorma de patron mathemàticu: succintamente, diz que læs taxæs lhindeiræs de substituçon ente dous bienes ou factores que se quiergan han de se' læs mesmæs, independientemente de los sous differentes usos.

    Esti, ente tanto, nun ye emphàticamente l problema econòmicu a l que s'incara la sociedà; & l càlculu econòmicu que se disinvuœlve resolviendo esti problema racional, magar ser un importante passu por orienta' la soluçon de l problema econòmicu, nun y dà una respuœsta. El motivu d'esto ye que los "datos" totales de la sociedà a partir de los que se fhaen los càlculos econòmicos nunca son "dados" a una ùnica mente que seya quien a analyza' læs suæs implicaçones — & nunca lo seran.

    El character peculiar de l problema d'una disposiçon economica racional characteriza-se precisamente pol fheithu de nunca existir conhœcemiento de læs circumstanciæs so læs que se tien d'actuar de fhorma concentrada & integrada, ma cumo catsos dispersos de conhœcemiento incompleto & freqüentemente contradictorio, que s'arreparten ente differentes personæs independientes. El problema econòmicu de la sociedà, por tanto, nun ye meramente un problema de conceder "ciertos" recursos — si por "ciertos" s'intiende daquè disponible a una ùnica mente que fhuer quien a resolve'l problema deliberadamente cun base n essæs informaçones.

    In cuœntes d'esso, el problema ye cumo garantir que qualquier miembro de la sociedà fhaiga l meyor usu de los recursos que se conhœcen, pa fines de los que la importancia relativa mal a penæs estes personæs conhœcen. Ou, por fhazelo conciso, el problema ye la utilizaçon de conhœcemiento de l que nun ha hi quien disponer na suæ totalidà.

    El character fundamental d'essi problema scurecîu-se, infelizmente, & nun s'aclarou por mũîthos de los flammantes nuœvos refinamientos de la theorìa econòmica, & n particular polos usos diversos de la mathemàtica. Magar se'l problema que you quiera tratar n esti artìculu, sobre maneira l problema la organizaçon d'una economìa racional, pol amor de tirar pœr essi camin, fhairà-mi falta repetidamente tyama' l attençon næs connexiones ìntimæs cun q'esti problema cute ciertæs qüestiones de mèthodu.

    Mũîthos de los argumentos que pretendo apresentar son, de fheitho, conclusiones que s'algamarun pœr differentes caminos racionales q'aìna coinciden. Si q'ansì, de la maneira cumo you wœy intiendo essæs qüestiones, essa confluencia nun ye una coincidencia. Avulta-mi tene' la causa de mũîthæs de læs disconformidahes que guañæn tanto n campu la theorìa economica cumo de la polìtica econòmica una ruina comprehension de la naturaleza l problema econòmicu de la sociedà. Esta mala comprehension, a l in par, causa-la una applicaçon indebida de zunæs mentales disinvuœltæs a l lhidiar cun los problemas de la naturaleza de los phenòmenos sociales.

    II

    Na fhala commun, define-se la pallabra "planificar" cumo la xhuntura de læs decisiones que s'interrelacionæn relativæs a l repartu de los recursos disponibles. Toda funcçon econòmica, n essa direcçon, ye planificaçon; & n qualquiera sociedà na que variæs personæs collaboræn, la planificaçon, independiente de quien la fhaer, habrà basase n ciertos conhœcemientos; & essos conhœcemientos nun y andaran disponibles in primer instancia a l planificador, ma a la persona que los habrà passar a l planificador. Læs variæs maneiræs polæs que l Saber tyega a la xhente que lo utiliza elaborando los sous planes ye un problema crucial de qualquiera theorìa que porfìe explica'l processu de mercau; & l problema de qual ye l meyor mediu pa utiliza'l conhœcemiento q'anda a l intamu disperso ente variæs personæs independientes, ye polo mènos un de los principales problemas de la polìtica econòmica — ou de qualquiera outra tentativa de concibir un systema econòmicu efficiente.

    La respuœsta a essa intruga relaciona-se intimamente cun outra qüestion que naç ende: la de quien ye quien planifica. Toda disconformidà sobre "planificaçon econòmica" sal d'essa qüestion. Nun se discute si tien que se planificar ou no, discute-se si la planificaçon tien que se fhaer de fhorma centralizada, por una auctoridà ùnica n todu l systema econòmicu, ou si tien que s'arrepartir ente variæs personæs. Na direcçon specìfica na que l vocablo s'utiliza næs controversiæs contemporaneæs, planificaçon significar significa da necessario planificaçon central — orientar todu l systema econòmicu n comuña cun un proyectu ùnicu. La concurrencia, pœr outra parte, significa una decentralizaçon de la planificaçon, que dirà realizase por mũîthæs personæs independientes. El camin mediu ente duæs posiçones — de l que se fhala enforma, solo que poucos lu appreciæn a l velu n pràctica — ye la delegaçon de la planificaçon in ciertæs industriæs organizadæs, esto ye, na instituçon monopolios.

    La qüestion de qualu d'essos systemas serà mas efficiente depende sobre maneira de la qüestion de que de qual d'elhos se spera un usu mas completu de l Saber existente. & Esto, a l in par, depende de si se tien una probabilidà mayor de poder mangar todu l Saber q'anda dispersu ente variæs personæs a disposiçon d'una auctoridà central, ou de dar a la xhente conhœcemiento addicional sufficiente que fhuer a integra' los sous planes a los d'outra xhente.

    III

    Serà aìna evidente que, n esti puntu, la respuœsta serà differente segun los differentes typos de Saber; & la respuœsta a la nuœssa intruga dirà, conseqüentemente, orienta-se scontra la importancia relativa de differentes typos de Saber; aquelhos que mas probablemente andaran a disposiçon de personæs particulares, & aquelhos que cun mas certeza se dibæn incontrar na implementaçon d'un wœrgano que se componga d'una bøna selecçon de specialistas. Si inguanho s'acceita tan ampliamente que la segunda opçon ye la preferible, occurre por occupar inguanho un typu conhœcemiento — el conhœcemiento scientìfico — un sitiu tan proeminente nel pensamiento pùblico, tyigando a scaheicese nun ser essi l ùnicu typu conhœcemiento relevante. Ye a reconhœcese que, cun relaçon a l conhœcemiento scientìfico, un wœrgano cun un piñu de selecçon de bønos specialistas serà la meyor opçon si se quier dominar meyor el conhœcemiento disponible — magar ser esso, da obvio, mal camudar un problema por outru: el problema de selecçon d'essos specialistas. Lo que mi pruyi emphatizar ye que, lo mesmo presumiendo poder ser essi problema n circumstanciæs normales resuœltu bien aìna, mal diba ser parte d'un problema mayor.

    Wœy ye quasj q'heresìa indicar que l conhœcemiento scientìfico nun correspuœnde a l total de l Saber. Solo que un pouco reflexion dirà amosar que, sin duldar, existe un cuœrpu per importante de conhœcemiento n sin organizar que nun ye a tyamase scientìfico, intendiendo "scientìfico" l conhœcemiento de ciertæs normæs communes: conhœcemiento de ciertæs circumstanciæs particulares de tiempu & situaçon. Ye n relaçon a esso que practicamente toda persona tien daquè de prerrogativa comparativa n relaçon cun todæles outræs, puœis tien informaçones ùnicæs de los typos d'usos benèficos que son a fhazese cun ciertos recursos; usos estos que solo aconteceran si la decision de como utilizalos se deixare næs manœs d'essa persona ou se tomare cun la suæ coperaçon activa.

    Val solo cun amentar que quanto mas falta fhai apprehender in qualquier officio lhœw de tener completada la nuœssa formaçon theòrica, como ye de grande la parte de la vida professional que passamus apprehendiendo habilidahes specìfiques, & como ye de valioso, in todælæs circumstanciæs de la vida, el conhœcemiento de la xhente, de læs condiçones locales & de ciertæs circumstanciæs speciales. Conhœcer & saber operar una màchina que nun s'explotaba adequadamente, ou explota' la pericia de quien podiæ meyor aproveithase, ou ser consciente d'un excedente reservæs que ye a poder usase n una interrupçon temporal de subministradores, ye tan util socialmente cumo l conhœcemiento de læs meyores tèchnicæs alternativæs. El transportista que ganha la vida discobriendo como meyor aproveitha'l sou spacio carga que remaneceriæ valreiro, el representante immobiliario, que tien un conhœcemiento consistente quasj q'exclusivamente n dar cun opportunidahes temporales, ou la persona que fhai mediaçon, que se beneficia partiendo de læs differençæs locales ente los precios de ciertos bienes — todos elhos realizæn trabayos eminentemente ùtiles que se basæn nel conhœcemiento special de læs circumstanciæs d'un momento fugaz, q'outros nun conhœcen.

    Ye peculiar q'inguanho essi typu conhœcemiento ampliamente se disprezie, & læs personæs que fhaen utilizaçon d'elho por obtener prebendæs pœr riba de personæs cun meyor preparaçon theòrica ou tèchnica sean vistæs quasj que cumo si anduvieren fhaziendo daquè infame. Sì q'ansì, magar vese conquistar prebendæs usando conhœcemiento superior qua læs condiçones de communicaçon & transporte, cumo daquè quasj q'infame, la verdà ye que, pante la xhente, ye quasj tan importante fhaze'l meyor usu possible de læs opportunidahes cumo de læs cabeires revelaçones scientìficæs.

    Essa rocea tien una influencia considerable nel fheithu de la xhente afhazese a adoptar una postura mas contraproducente a respeito l commercio q'a respeito de læs actividahes productivæs. Los mesmos economistas que se piensen da fheitho immunes a læs tyanæs fallaciæs materialistas de l a hieri, constantemente incurren nos mesmos errores cun relaçon a læs actividahes que se relacionæn cun la captaçon de conhœcemiento pràctico — & l motivu d'esso paheç ser, segun el patron cun q'elhos ven el mundo, tener essi typu conhœcemiento que ya star "dado" in cuœntes de ser daquè que tien que se getar. La idea mas commun na actualidà paheç se' la d'haber todu conhœcemiento d'essi typu andar todu l tiempu a l algame todu l mundo &, a l nun occurrir esso, critica-se la disposiçon econòmica actual por ser, no hypothètico, irracional. Essa conceiçon ignora l fheithu de ser precisamente l problema que nos fhai falta resolve'l mèthodu de tornar essi conhœcemiento ampliamente disponible.

    IV

    Si inguanho se lheva minimiza' la importancia de conhœcemiento de læs circumstanciæs particulares de tiempu & spacio, debe-se n bøna parte a la pouca importancia que se y dà a la qüestion de la incerteza n si mesma. De fheitho, parte los presuppuœstos (polo normal solo stan implìcitos) que s'adoptæn polos "planificadores" diffieren de los sous opponentes tanto n relaçon a poder causar camudançæs imprevistæs & alteraçones substanciales nel plan de producçon cumo n relaçon a la freqüencia na q'occurre. Evidentemente, si fhuer possible fhaer previamente planes econòmicos cun detalhe n periodos significativamente lhargos, & lhœw de persistir indefectiblemente, de maneira que dala outra decision economica importante fhuer necessaria, el lhabor d'elaborar una planificaçon completa de todu l movemiento econòmico nun seriæ daquè tan ethereo.

    Quiçà valriæ la pena emphatizar nacer siempre los problemas econòmicos exclusivamente por confluencia cambios. Si læs cousæs continuaren exacto cumo yeræn primeiro — ou a lo mènos continuando a comuña cun lo que se speraba d'elhæs — intos nun naceriæn nuœvos problemas q'arreclamaren soluçones, nun habiendo, por tanto, falta elaborar una nuœva planificaçon. La certeza de tornase l cambio — ou a lo mènos los pequenhinos avìos quotidianos — mènos importante nos tiempos modernos, sal de l principio de tornase la contençon de los problemas econòmicos tamien mènos importante. Por essi motivu, læs personæs que tienen la zuna de menosprezia' la importancia de la incerteza son læs mesmes q'argumenten nun se' læs qüestiones econòmicæs tan importantes cumo l conhœcemiento tèchnico.

    Serà cierto, pol amor de la sophisticaçon de l apparatu de la industria moderna, ser solo preciso tomar decisiones econòmicæs n intervalos lhargos; cumo na hora decidir si una nuœva fàbrica tien que se construyir, ou como un nuœvu procedimiento tien que s'introduzir?
    Ye cierto, una vez construyida una fàbrica, que lo que queda ye mas ou mènos mechànico, a l determinase polæs suæs characterìsticæs haber pouco de camudar por adaptarse a læs eternæs fluctuaçones de cada momento?

    La experiencia pràctica de los imprehendedores, ta unde you la conhoça, nun sofhita essa presumpçon ampliamente acceitada. Polo mènos næs stayes que son competitivæs — & solo essæs stayes valen de patron n esta qüestion — el lhabor d'impedir txubi' los costos requier una lhuîtha constante, absorbiendo gran parte la fhuœrça l administrador. Ye fàcile pa l administrador inefficiente gasta' læs pequenhæs sobræs unde salen los beneficios; ye una constante de la experiencia impresarial que, cun læs mesmæs condiçones tèchnicæs, la mesma producçon se fhaiga dientro d'una gamma enorme de costos — solo q'esso nun se conhoç tampouco mal a penæs polos que studiæn economìa. La propria porfìa — cumo freqüentemente se declara polos productores & tèchnicos — de tene' l auctorizaçon d'egua' los proyectos sin consideraçones financieiræs ye un marca eloqüente de la fhuœrça q'essos factores imprimen a l sou trabayu diariu.

    Un de los motivos de la creciente impossibilidà de los economistas pa cun læs constantes pequenhæs modificaçones q'eguæn el total de l movemiento econòmico ye probable se'l fheithu d'andar elhos cada vez mas cun preoccupaçones por datos statìsticos, q'apurren un perfil mũîtho mas stable de la economìa que læs pequenhæs oscilaçones diariæs. Ente tanto, la relativa stabilidà de los grandes datos statìsticos nun se ye a explicar — cumo los statìsticos freqüentemente quieren fhaer tragar — polæs "rieglræs de læs grandes cifræs" ou pola mutua compensaçon de pequenhæs alteraçones aleatoriæs. La cifra los elementos cun q'elhos lhidiæn nun ye tan grande cumo pa produzir essæs fhuœrçæs accidentales stabilidà. L incessante fluxu bienes & servicios caltien-se por apaños que s'andæn deliberando & que son constantes, tamien por nuœvæs decisionæs que se tomæn diariamente a la vista de circumstanciæs que se disconhociæn ta l dìæ anterior, tamien pola decision de B d'intrar na scena quando A ya nun effectua l sou papel. Quantos & mas la mas grande & mas mechànica de læs fàbricæs sige adelantrando n gran parte por causa d'un ambiente que y ye a subministar todæles suæs demandæs imprevistæs: nuœvæs teyæs pa l teithu, papel pa los documentos, & todolos mil & un typos de preseos que nun produz la propria fàbrica, ma si se quier continuar funccionando, tienen falta ser facilmente disponibles in mercau.

    N essi intre, hei da curtio observar que l typu conhœcemiento de que se tratariæ ye d'un typu que pola suæ propria naturaleza, nun ye a transponese n datos statìsticos & que por esso, nun se ye a collocar so disposiçon d'un mandu central que dirà deliberar a partir de datos statìsticos. læs statìsticæs q'essa auctoridà habriæ utilizar naceriæn exactamente de læs abstracçones de læs pequenhæs differenciæs ente læs cousæs, axhuntando-se cumo si fhueren elementos d'un solu typu cousæs cun differentes characterìsticæs de local, qualidà & mas outræs characterìsticæs particulares, que seriæn bien importantes por tomar una decision specìfica. Conseqüentemente, planificaçon central que se basa n informaçones statìsticæs, pola suæ propria naturaleza nun considera directamente læs circumstanciæs de tiempu & local, teniendo falta d'atopar daquè maneira por deixa' læs decisiones a daquien que stea n sitiu.

    V

    Si se podier convenir que l problema econòmicu de la sociedà ye polo bàsico una qüestion d'adaptase aìna a los cambios de læs circumstanciæs particulares de tiempu & local, paheç ser evidente que por conseqüencia læs decisiones fundamentales tienen que se deixar a cargo de personæs familiarizadæs cun essæs circumstanciæs, que podian conhœcer directamente los cambios relevantes & los recursos immediatamente disponibles si tienen que lhidiar cun elhos. Nun se puœde sperar ser essi problema resuœltu pola transmission de todu essi conhœcemiento a una direcçon central que, spuœis d'integrar pante si todu essi Saber, diffunda un mandau. Tien-se falta d'una decentralizaçon por podese solo ansì garantir que s'utiliza aìna l conhœcemiento de læs circumstanciæs particulares de tiempu & local. Non obstante la persona que stea n dientro d'una situaçon particular nun ye quien a tomar decisiones cun base solo nel sou conhœcemiento de fheithos relativos a la suæ sphera immediata, puœis, magar ser esti conhœcemiento ìntimo, tien tamien limitaçones. Pœr outra parte, persiste l problema de como trespassar a esta persona informaçones abondæs a fin de ser a concasa' læs suæs decisiones cul patron commun de cambios de l systema econòmicu cumo si fhuer un todo.

    De quanto Saber tien falta esta persona pol amor de ser exitosa n esto?

    Qualos de los actos alhende l sou horizonte immediatu de conhœcemiento seran relevantes na suæ decision immediata, & como de bien tien esta persona que conhœcer essos actos?

    Practicamente nun ha hi nada que passe nel mundo que nun podia influyi' la decision que tien falta tomar. Solo que nun tien falta conhœcer essos actos por si mesmos, nin precisa conhœcer todolos sous effeitos. Pante esta persona, nun ye importante saber por que un ciertu typu tornielhu anda getando-se mas n una campaña de producçon specìfica, ou por que læs fardelæs de papel son mas facilmente disponibles que læs fardelæs de tela, ou por que trabayadores que se specializen in cousæs ou màchines specìficæs momentaneamente tornarun-se diffìciles d'atopar. Todo lo q'esta persona tien falta saber ye como mas ou mènos ye de dìfficil la captaçon de ciertæs cousæs cun relaçon a outræs cousæs que tamien y interessn, ou si la demanda por outræs cousæs que produz ou usa anda mas ou mènos apurada. Elha siempres anda preoccupada cun la importancia relativa de cousæs particulares, ente tanto los factores q'alteren essa importancia relativa nun y interessæn de fhorma dala, excepto na mesura de los proprios effeitos que se causen næs cousæs concretes de l sou ambiente.

    Ye n relaçon a esso q'aquelho que tyamei "càlculu econòmicu" nos adiuda, a lo mènos por pahecese-y, a intender como esti problema podia resolvese — de facto cumo ya vaî siendo resuœltu — pol systema precios. Egual si existier una ùnica mente controladora que dominare todolos datos so un systema econòmicu pequenhu & restrictu, nun se diriæ dar a l trabayu d'arrepassar todælæs relaçones ente fines & medios que talvez podieren ser affectadæs cada vez que daquè retoquin nel repartu recursos se fhexzier. De fheitho, una de læs grandes contribuçones de la razon pura de la eleiçon ye demonstrar conclusivamente que mesmamente una ùnica mente omnisciente solo podriæ resolver essi typu problema cun la construcçon & la constante utilizaçon de taxæs d'equivalencia (ou "valores" ou "taxæs lhindeiræs de contribuçones de substituçon"), esto ye, pola attribuçon d'un indiç numèricu a cada typu recursu que n sin derivase de propriedà dala d'essa cousa n particular, indagora reflectare ou condensare la suæ relevancia na structura total de los medios & fines. Pante cada pequenha variaçon, mal tenriæ que considerar essos ìndices quantitativos (ou "valores"), nos que se concentrariæ la informaçon relevante; & a l acopla' læs quantidahes una por una, podriæ arreorganizar todolos elementos in sin tener falta arretomar todu l puzzle de magar l intamu, nin tener falta aparar a cada etapa por analyzar nœvamente todolos elementos & læs suæs ramificaçones.

    Basicamente, n un systema nel que l conhœcemiento de fheithos relevantes anda disperso ente mũîthæs personæs, los precios valen de cordinadores ente læs differentes acçones de variæs personæs de la mesma fhorma que los valores subiectivos adiudariæn a aquelha mente omnisciente a cordina' læs differentes partes de l sou plan. Val la pena contemplar pœr un intre un exemplo per simple & commun de l systema precios n acçon por ver da exacto lo que ye a fhazer. Supponèi pœr un instante que, ayures nel mundo, una nuœva opportunidà d'usar daquè materia prima apaheç — vamus garra'l stanho d'exemplo — ou que daquè de læs fhontes de stanho se tenga eliminada. Pa l nuœssu exemplo nun importa — & ye per significativo que nun importe — quala d'essæs duæs causæs augmentarun la excassez de stanho. Todo lo que los usuarios de stanho tienen falta saber ye que parte l stanho q'avezabæn consumir, gasta-se hagora cun mas proveithu ayures &, por decurrencia d'esto, necessitæn ser mas econòmicos nel sou usu.

    Nun fhai falta nin que bøna parte d'elhos sabia u essa demanda nacîu primeiro, nin mesmo pol amor de que diran afhorrar essos recursos. Val que delhos sabian directamente de la existencia de la nuœva demanda & que y transfieran recursos, q'outræs personæs arreparen nel vazio que se crehou & actùen completando-lo cun recursos d'outræs fhontes, & intos l effeitu dirà aìna sparcise pœr todu l systema econòmicu, influenciando non solo n todolos usos de l stanho, ma tamien nos usos de los sous substitutos, & de los substitutos d'essos substitutos, ansì cumo na offerta de todæles cousæs fheithæs de stanho, & na de los substitutos d'esses cousæs & ansì successivamente; & todo esso occurre sin sabe' la gran mayorìa d'aquelhos que realizen essæs substituçones nada sobre la causa primeira d'essos cambios. El todo actùa cumo si fhuer un ùnicu mercau, solo q'esso nun occurre por poder cada un de los sous miembros analyzalo cumo un todo, occurre por tene'l campu limitau de la vision que cada un algama abondo pa communicar, pœr innùmeros intermediarios, la informaçon relevante a todos. El meru fheithu d'haber un precio pa cada bien — ou, meyor ditho, d'acoplase l precio local de cierta fhorma cul costu de transportalu a essi sitiu, & ansì successivamente — trahi la mesma soluçon q'una ùnica mente dotada de todæles informaçones algamariæ (magar mal ser una hypòthesis a penæs), indagora stando verdaderamente dispersæs essæs informaçones ente todælæs personæs que s'involucræn nel processu.

    VI

    Ha-se intende'l systema precios cumo un mechanismu transmission d'informaçones por poder intende' la suæ verdadeira funcçon — una funcçon que cumplre evidentemente cun mènos perfecçon a l dise tornando los precios mas inflexibles (quantos & mas a l tornase los precios indexahos extremamente inflexibles, læs fhuœrçæs que normalmente actuariæn causando cambios de precio remanecen actuando, exerciendo una influencia considerable nos cambios n outros aspeitos de los contractos). El principal aspeitu d'essi systema ye la economìa l Saber cun q'opera; ou n outros tèrminos, ye como de pouco los participantes individuales necessitæn saber por ser quien a toma' læs decisiones correctæs. De fhorma abreviada, pol amor d'un ciertu typu sýmbolu, solo la informaçon mas essencial se transmitte, & mal pante aquelhos que s'interessæn n elha. Nun seriæ solo una metàphora dizir que l systema precios ye typu caxa supermercau, ou typu systema telecommunicaçones que mal deixæn a los productores individuales apenæs observa'l movemiento dalgunos factores — de l mesmu xheytu q'un tèchnico ye a concentrase solo næs consolæs dalgunos monstradores — adaptando læs suæs actividahes a læs alteraçones q'elhos conhœcen solo a partir de lo que s'amuœsa pœl movemiento de los precios.

    Evidentemente, essos arreglos egual nunca diran ser "perfeitos" na orientaçon de perfeiçon que los economistas utilizæn nos anàlyses de l balance econòmicu. Ente tanto, dà-mi la lherça de que la zuna theòrica d'abordar cada problema cun la presumpçon de conhœcemiento mas ou mènos perfeito por parte de quasj que todolos que s'involucræn quasj que nos cegare de la verdadeira funcçon de l mechanismu precios, lhevando-nos a applicar de fhorma inganhosa patrones que nun s'adeqùæn xhulgando la suæ efficiencia. Ye formidable que n una situaçon na q'ha hi excassez d'un typu materia prima, in sin dar dal mandau, in sin saber ma un piñu personæs de la causa d'essa excassez, dezenes de milhares de personæs de læs que læs identidahes nunca se conhœceran, quantos & mas tres meses d'investigaçon, intamæn intos utilizar essa materia ou los sous subproductos de maneira mas econòmica; ou sea, todæs elhæs intamæn actuar na direcçon correcta. Esto, por si mesmo, ye formidable abondo; egual que, n un mundo d'incertezæs constantes, non todo podia organizase tan perfeitamente cumo pa caltener constantes læs suæs proporçones sol mesmu nivel que se considera "normal".

    Usei deliberadamente la pallabra "formidable" por cutir a l lleitor & fhazelu arretirase de la complacencia cun la que s'afhai a dar cumo cierto l funccionamiento d'essi mechanismu. Sou de l convincemiento que si esso fhuer la conseqüencia d'un proyectu humanu consciente, & si læs personæs orientadæs polos cambios de los precios soupieren tene' læs suæs decisiones una importancia mũîtho mayor que la realizaçon de los sous fines immediatos, intos essi mechanismu diba-se afhalagar cumo un de los mayores triumphos de la mente humana. El sou azar ye doblre: nin elho ye l fruîtu d'un proyectu humanu, nin læs personæs que s'orienten por elho s'afhaen a comprehender por que fhaen læs cousæs que son oblrigadæs a fhazer. Solo q'aquelhæs que clamen por una "direcçon consciente" — & que nun son a admittir que daquè sea a crease n sin una planificaçon (& de fheitho, sin mesmo daquien que lo comprehenda cumo un todo), q'algame resolver problemas que nòs mesmos nun podemus resolver conscientemente — tienen que s'alcordar de lo que vien: el problema ye precisamente como expandi' la extension de la utilizaçon de los recursos alhen de la extension de la comprehension d'una ùnica persona; & por tanto trata-se d'un problema de como administra' la necessidà d'un control consciente, & de como dar incentivos a fin de decidi' la xhente lo que pretende, sin daquien y dizir que fhaer.

    El problema que s'anda tratando ende, de fhorma dala se refier exclusivamente a la economìa, puœis waña cabo quasj que todolos outros verdadeiros phenòmenos sociales, cumo la fhala & bøna parte la nuœssa herencia cultural, eguando de facto l problema central de toda la ciencia social. Cumo Alfred Whitehead dixeræ, in relaçon cun outra cousa, "Un truismu profundamente falsu, que se repite n todolos manuales & nos discursos de personæs eminentes, diz haber nòs de cultiva'l vezu de pensar no q'andamus fhaziendo. L oppuesto ye lo que ye verdadeiro. La civilizaçon adelantra a l augmenta' la cifra trabayos importantes realizables sin tener de pensar n elhos". Esso tien una profunda importancia nel campu social. Usæn-se constantemente fòrmulæs, sýmbolos & rieglræs que nun s'intiende que significæn, sì q'ansì pelos que se ye a tener accessu a conhœcemientos q'individualmente nun se dibæn tener. Creæn-se essæs pràcticæs & instituçones tomando cumo base los vezos & instituçones que s'amosarun bien exitosos næs suæs propriæs spheræs & que se tornarun la fundaçon pœr riba de la que s'eguou la civilizaçon.

    El systema precios ye solo una d'esses creaçones que la xhente apprehendîu a usar (magar indagora star lhøñe de tenese apprehendido a usar perfeitamente) lhœw d'atopalu, quantos & mas inantea d'intendelu. Por elhi tornæn-se possibles, non solo la division de l trabayu, tamien la cordinaçon de recursos que se basen nos conhœcemientos que ya se divulgaræn ampliamente. Læs personæs a læs que yos presta ridiculizar qualquiera recommendaçon de que ye ansì que læs cousæs funccionæn, deformæn el nuœssu argumento a l insinuar andar diziendo nòs que ye por millagro q'un systema cumo talu se disinvolvîu spontaneamente, tornando-se l que meyor s'adeqùa a la civilizaçon moderna. Trata-se exactamente de lo contrario: la xhente ye a crear essa division de l trabayu na que la nuœssa civilizaçon se sofhita precisamente por atopar un mèthodu, tornando-la possible. Nel casu de q'esso nun occurrieræ, possible ye que tuvier spoxigaho un typu inteiramente differente de civilizaçon, talvez el "gubierno" de los fhoruños, ou outra cousa da fheitho inverosimil. Todo lo que se ye a dizir ye que t'hagora nun houbo quien produzir un systema alternativu u ciertæs characterìsticæs de l systema existente — que se respeitæn, mesmamente por quien lu attacca violentamente — sean a preservase, specialmente n relaçon a la capacidà individual de decidi' los sous fines &, conseqüentemente, de disponer lhibremente de læs suæs habilidahes & Saber.

    VII

    Por varios motivos, ye òptimo nun ser ya la necessidà l systema precios elemento discussion pante qualquier càlculu racional n una sociedà complexa, solo pante bandæs cun oppiniones polìticæs stremadæs. La thesis conforme a la que sin el systema precios nòs nun podriæmus preservar una sociedà basada n una division trabayu tan extensiva cumo la nuœssa, recibîu-se cun glrayidos de tsacota a l apresentala Mises venticinco anhos ha. Wœy los argumentos que delhos indagora apresentæn refutando esta thesis nun son ya exclusivamente polìticos, & esso crea una atmosphera mũîtho mas receptible a discussiones ponderadæs. Viendo Leon Trostky argumentando que l "càlculu econòmicu ye impensable sin læs relaçones de mercau"; xhurando l professor Oscar Lange a l professor Von Mises una statua màrmole nel futuro Directorio de Planificaçon Central, & arrediscobriendo l professor Abba P. Lerner a Adam Smith, emphatizando consisti'l proveithu essencial de l systema precios n induzir a la persona a fhazer aquelho que ye de l interes commun nel instante que busca realiza' los sous proprios interesses, intos, læs disconformidahes ya nun ye possible attribuyilæs a preconceitos polìticos. Los dissidentes restantes pahecen nidiamente differir d'essa posiçon por motivos puramente intellectuales &, mas particularmente, por causa de differenciæs de mèthodu.

    Una declaraçon reciente de l professor Joseph Schumpeter nel sou "Capitalismo, socialismo & democracia" apurre un exemplo perfeito d'esses differences de mèthodu que tengo n cantu la mente. L auctor ye un de los economistas mas proeminentes ente aquelhos q'analyzæn el phenòmenu econòmicu a partir dalgun ramal de l positivismo. Pante sigo, essos phenòmenos grilhæn por conseqüencia de l mutuu effeitu q'exercen ciertæs quantidahes obiectivæs de bienes, quasj que cumo si nun houbier intervençon dala de mentes humanæs. Solo por causa d'essos presuppuestos, sou quien a comprehende' la declaraçon que vien — &, pante min, spantosa. El professor Schumpeter argumenta se' la possibilidà de càlculu racional n absencia d'un mercau pa los factores producçon, una decurrencia de la proposiçon theòrica pola que "los consumidores q'anden evaluando (demandando) los bienes de consumu ipso facto tamien anden evaluando medios de producçon q'entræn na producçon d'aquelhos bienes".[1]

    Tomada litteralmente, essa declaraçon ye simplemente falsa. Los consumidores nun fhaen nada d'esso. Lo que l "ipso facto" de l professor Schumpeter probablemente significa ye cinca' la evaluaçon de los factores de produçon implìcita, ou que se deduz necessariamente, de la evaluaçon de los bienes de consumo. Solo q'esso tampouco ye verdadeiro. La implicaçon ye una relaçon racional que solo ye a affirmase cun certeza a partir de presuppuœstos pa l mesmu individuo. Ye evidente, ente tanto, nun depende' los valores de los factores de producçon exclusivamente de la evaluaçon de los bienes consumu, dependen tamien de læs condiçones de fornecemiento de los varios factores de producçon. Solo un ùnicu individuo que conhœcier todos essos factores simultaneamente podriæ incontrar una respuœsta derivada directamente d'essos datos. El problema pràcticu apaheç, ente tanto, precisamente por nun star essos datos nunca inteiramente disponibles pante una ùnica persona, & por ser necessaria, por conseqüencia, por resolver essi problema la utilizaçon de conhœcemientos dispersos ente variæs personæs.

    El problema, por tanto, nun diba star de fhorma dala resuœltu si se demonstrare que todolos datos, si anduvieren disponibles pa una ùnica mente (cumo hypotheticamente andariæn pa l economista q'observare l problema), dibæn por si mesmos determina' la soluçon; inversamente d'esso, precisariæ-se demonstrar como una soluçon podriæ produzila la interacçon ente personæs que, individualmente, mal tienen conhœcemiento parcial d'elho a penæs. Presumir que todu l Saber podia ponese a disposiçon d'una ùnica mente, de maneira cumo se presume star disponible pante nòs, cumo economistas que se dedicæn a analyzar una qüestion, equival a scapar de l problema & menospreziar todo lo que ye importante & relevante nel mundo real.

    Q'un economista de la statura l professor Schumpeter balte n tal armadiya por causa l ambiguidà que l tèrminu "dado" tien pante los incautos difficilmente podriæ considerase un simple error. Esto insinùa, de fheitho, que daquè ha hi fundamentalmente erroneo cun una approximaçon que da vezo disprezia una parte essencial de los phenòmenos cun los que s'ha lhidiar: la inevitable imperfecçon de l conhœcemiento humano & la necessidà decurrente d'un processu pol que l Saber se capte constantemente & se transfiera. Qualquiera approximaçon — cumo gran parte la economìa mathemàtica cun læs suæs variæs equaçones simultaneæs — que parta de l presuppuœstu de que l Saber de læs personæs correspuœnde a los fheithos obiectivos de cada situaçon, dirà systematicamente deixar a parte aquelho que ye l nuœssu principal lhabor explicar. Ando lhøñe de negar que, nel nuœssu systema, l anàlysis de l balance econòmicu tenga una actividà util q'imprestar, sì q'ansì quando tyega l puntu n q'offusca a los nuœssos principales intellectuales, fhaziendo-yos pensar que la situaçon que describo tien una relevancia directa na soluçon de problemas pràcticos, ya ye mas que la hora d'alcordanos de nun lhidiar essi typu d'anàlysis cul processu social de fhorma dala, & de nun ser esso ma una etapa preliminar na investigaçon de l problema principal.

    [1] Schumpeter, Capitalismo, Socialismo & Democracia [Capitalism, Socialism, and Democracy (New York; Harper, 1942), p. 175]. El professor Schumpeter ye, avulta-mi, el responsable la creaçon de l mythu pol que Pareto & Barone tenriæn "resuœltu" el problema l càlculu econòmicu nel socialismo. Lo q'elhos & mũîthos outros fhexzierun fhoi solo enumera' læs condiçones que tenriæn que se satisfazer pa un repartu racional de recursos, & observar q'essæs condiçones yeræn essencialmente læs mesmes de l stau d'equilibrio d'un mercau competitivu. Esso ye inteiramente differente de saber como l repartu recursos, dependiendo de læs condiçones, ye a observase n pràctica. El propriu Pareto (de quien Barone practicamente apañou quasj que todo lo que teniæ de dizir), lhøñe de declarar tener resuœltu essi problema pràcticu, de fheitho, negou explicitamente poder resolvese n sin l auxilio læs rulæs. Vèi l sou Manuel d'èconomie pure (2d ed., 1927), pp. 233–34, ["Manual d'economìa pura"]. Los excerptos relevantes citæn-se n una traducçon anglesa a l intamu l mîou artìculu Socialist Calculation: The competitive 'Solution' ["Càlculu socialista: la 'soluçon' competitiva"] in Economics, New Series, Vol. VIII, No. 26 (May, 1940), p. 125.].

     Fhønte