27.9.17

LZ 126


El Zeppelin LZ 126, conhocidu mas tarde cumo ZR-3 "USS Los Angeles" a servicio de la Marinha USA, fhoi una aeronave que se construîu de 1923 a 1924 n Friedrichshafen considerada cumo l aeronave americana mas exitosa. N Allemanya recibîu l epítheto "Amerikaluftschiff" (Aeronave América) ou "Reparationsluftschiff" (Aeronave Reparaçon).

Disinvolvemiento & Construcçon

Zeppelin LZ 126 per riba Oberwiesenfeld in München, 1924

Zeppelin ZR III per riba Berlin, 1924

N acabando la Primer Gërra Mundial, les fhuörçes alliades limitarun la construcçon aerea allemana a pequenhos zeppelins, & prohibierun la construcçon d'aeronaves militares da fheitho. Malpenes los USA, que nun ratificarun el Tractau de Versailles, continuarun collaborando n esti campu cun Allemanya. Los USA vieran futuro, tanto na Armada cumo paha cun la Marinha, de los zeppelins pal reconhocimiento a gran distancia. Hugo Eckener, presidente de la planta Zeppelin, algamou l pedidu l gubierno USA pala construcçon d'una gran aeronave (ZR-3) in Friedrichshafen. Anteriormente, el navío de la flota aerea R38 que se comissionara n Anglaterra, que pretendía ser un zeppelin marítimu ZR-2 de los USA, suffriera un accidente n agosto de 1921, indenantea d'intregase n un vuölu d'enxayu.

La producçon de Zeppelins tamien se financiou por Allemanya cumo parte de reparaçones de la Primer Gërra Mundial. Los USA al principio revindicaran 3,2 milhones de marcos por perder dous navíos aereos de reparaçones de gerra al sabotease & destruise l 23 xhunho 1919 pola propria tripulaçon. El pedidu de LZ 126 concedîu-se a Luftschiffbau Zeppelin GmbH el 26 xhunho 1922. Los Zeppelins, ente outres couses, tenien la condiçon d'intregase n América vía aerea por una tripulaçon allemana.

Evitando la prohibiçon de les fhuörçes alliades de construcçon d'aeronaves militares, la intrega de l aeronave a los USA fixzo-se official so permissu exclusivu d'usu civil. Conformemente, el LZ - 126 proyectou-lu l téchnicu Ludwig Dürr pal usu commercial & podía lhevar a parte de 30 miembros de la tripulaçon ta 30 occupantes. El LZ 126 fhoi la primeira aeronave cun opçones paha dormir de los occupantes. Los compartimientos d'occupantes, paecidos a los compartimentos d'un tren, teníen literes plegables cumo los cotses-cama.

L incastre de la quilha finalizou l 7 noviembre 1922. N agosto 1924 l LZ 126 concluîu-se. El primer de varios vuölos de pruöba dientro d'Allemanya (München, Berlin) occurîu l 27 agosto de 1924 a partir de Friedrichshafen. L aeronave fhoi l primer Zeppelin que se fornecîu cun un revestimiento partícules d'aluminio p'arrebota' la radiaçon solar & diminui'l rescalecemiento l gas portador. Esto provocaba una fulgor color de plrata per todu l cuörpu l aeronave, fhaziendo-la paecer a inda mas elegante. Nel momento la suâ conclussion, el LZ - 126 yera l mayor zeppelin del mundo.

Transferencia

LZ 126 al pousase n Lakehurst
Hugo Eckener (a dreitha) na transferencia del Zeppelin LZ 126, mas tarde ZR-3 "USS Los Angeles", d'Allemanya a los USA n oîthoubre 1924

Cumo comandante, Hugo Eckener cominçou l 12 oîthoubre 1924 a 06:35 PM personalmente la transferencia l aeronave a Lakehurst lhöw de tener que se cancela'l díe anterior por mal tiempu.1 Paha de tras, al pesala discobrieran-se occupantes clandestinos. Un reporteiru del International News Service & un photógraphu del Internacional Newsreel tentaran d'occultase na parte de tras.

La planta Zeppeling hôubo d'avalar cun todolos sous activos el LZ 126 por considerase la expediçon transatlántica d'un pelligro talo que Eckener nun fhoi quien a contractar seguru algun. El LZ 126 fhoi la segunda aeronave n atravessa'l oceano Atlántico. Malpenes l angles R34 fhexziera un cruzeiru de retornu cun éxitu n 1919. Pante la expediçon Eckener seleccionou l sou melhor personal, incluendo Anton Wittemann cumo official navegaçon, quien tamien publicou les suês memoîres del vuölu transferencia.2 Cinco de los officiales de segurança de la tripulaçon total de 27 homes teníen permissu d'official d'aeronave. Cumo acompanyantes diben quatro officiales de la Marinha & de l Armada USA, responsables mas tarde del usu l aeronave nos USA.

La expediçon sobrevolou la Gironda, el noroeste d'Hispanya & les Açores, u n volando per riba Angra do Heroísmo lhançou correu, & continuou pal centro l Atlántico. Ende, l aeronave atopou una area de baxa pression cun fhuörtes aires del suroeste, & intos Eckener decidîu arrodiar pel norte. Al este de Halifax imburriou-los l aire del este que rápido los fhixzo adelantrar per riba los bancos de Terranova, & a quatro hores pela manyana, per Boston. Na travessía nun houbo grandes incidentes.

El 15 oîthoubre, los exitosos aeronautas recibierun-se cun enthusiasmu pol puöblru USA al cabu un tiempu travessía de 81 hores & dous minutos, & una distancia de 8050 kilómetros al tyigar a Lakehurst. In circulando l aeronave lhöw per riba l puörtu New York, ascuîtharun-se todeles sirenes de los navíos & de les brigades d'incendios. Milhares de persones reunierun-se tamien nel hangar.

Los aeronautas, pante los que se realizou un sfile confetti in Broadway,  mas tarde recibîu-los officialmente l presidente Calvin Coolidge na Casa Blranca. La intriega la unidá recibîu ansí l character de mission de paz nel valor de reconciliaçon ente Allemanya & USA acabante la Primer Gerra Mundial.

Botadura & intrada n servicio na Marinha USA

L aeronave lhevou-se a la base aerea de la Marinha Washington Navy Yard el 15 noviembre 1924. Ende se botou pola muyer del presidente, Grace Coolidge, cun les pallabres "Por tenenos venido cumo un angël de paz"3 & el sou nome camudou-se de LZ 126 a ZR-3 "USS Los Angeles". ZR arrepresenta n angles: Zeppelin Rigid. So esta designaçon fhoi LZ - 126 la tercer aeronave de la Marinha norteamericana n servicio.

El gas transportador d'hydrógëno que gastaben les plantes Zeppelin substituîu-se por helio immediatamente lhöw d'assumise l aeronave polos USA. L Helio yera tan ralro & precioso que l aeronave ZR-1 "USS Shenandoah" contenía una gran parte de les reserves mundiales d'aquelha. Por tanto, l aeronave mas antigua houbo de transferí'l sou contenido al USS Los Angeles. Un metro cúbicu d'helio costaba a los USA cumo únicu productor polos 350 dóllares americanos, in comparança col hydrogëno quasj que cinquenta vezes mas. Paha de tras, instalou-se un systema de recuperaçon d'awa de lastre, que tenía de recupera'l awa condensaçon de los gases de scape.

L helio del retyenu augmentou la segurança de la nuöva aeronave significativamente, al in par reduzierun-se ente tanto per outra parte la suâ carga util & autonomía.

Funccionamento

Lakehurst, 1925

El nuövu zepelling usou-se pola Marinha cumo laboratorio volante, ansí cumo schuöla vuölu & aeronave experimental explorando les capacidahes commerciales & militares de les grandes aeronaves & disinvolviendo nuöves táctiques pales fhuörçes aerees & navales.

El 24 xhanheiro 1925 servîu l USS Los Angeles cumo observatorio solar d'un cuölmu scientíficos que queríen observar & photographiar un eclipse solar total in sin que los perturbare la influencia de possibles nublres.

Ya nos primeiros meses del sou servicio, el USS Los Angeles realizou varies salides a les Bermudes (20 - 22 Febreiro 1925), & a Puerto Rico n mayo 1925. Tamien tuvo éxitu la tentativa d'ancorar nel mastil del navío USS Patoka. In total ZR-3 anchorou 44 vezes nel Patoka. Una expediçon a Minneapolis in 6 xhunho 1925 annulou-se por un falhu motor. La subsequente revision arrevelou mas deficiencies. Les céllules de gas tornaran-se poroses & houbierun de camudase. L armaçon tamien amonstrou danyos. El chloruro calcio que s'utilizara cumo antixhelante n awa de sfrecimiento de los motores causara corrosion nos sofhitos d'aluminio. L aeronave remanecîu pelos trabayos de reconstrucçon nel hangar de Lakehurst & arretornou temporalmente l sou gas portador al "USS Shenandoah". Lhöw de la sou perdiçon, el 3 setiembre, atrasou-se la retomada de salides del Los Angeles ta março 1926 ente outres couses por tornase ralres les fhœntes d'helio pol infortunio.

L involuntariu "bouca-a-baxo" del ZR-3

L aeronave tamien s'utilizou mediando 1926 cun intençon de calibra' la d'aquelha nuöva staçon de radio-compas de la costa este USA. Tenía de facilitar a los navíos la navegaçon pela costa norteamericana.

El 25 agosto 1927 l Los Angeles fhixzo accidentalmente una "pieça d'arte" n sin precedentes na historia de les aeronaves de gran porte nel amarre de 49 metros d'altor in Lakehurst. Conforme l aire ascendiente diba alçando la popa l navío que s'anchorara a la proa, baltiou n una capa d'aire mas fría & mas densa, & intamou txubir sin cessar pol amor de la ganhancia de fluctuabilidá. Magar tenta' la tripulaçon de compensa' la situaçon immediatamente tresladando cun pesos el centro gravidá, el navío solo podría equilibrase da nuövo lhöw d'un verdadeiru "bouca-a-baxo", quasj que vertical nel aire. El zeppelin surprehendentemente pouco se damnificou & in sin mancase nengun. Pudo funccionar outra vez el díe de puöis. Esti incidente lhevou nel mesmu díe a la decision d'abandona'l conceitu de mastil altu d'amarre p'aeronaves in favor de structures inferiores.

El 28 xhanheiro 1928 pousou nel portaviones USS Saratoga. Una única pruöba na q'occupantes, combustible & awa se transferierun. El 20 Febreiro 1928 l ZR-3 fhixzo l primer vuölu n sin scales de mas de 3650 km de New York al Canal de Panamá & arretornou delhos díes mas tarde cun parades in Cuba & nel USS Patoka.

ZR-3 pousa no USS Saratoga

El 3 de xhunho 1929, fhoi l USS Los Angeles a apanyar un avion n vuölu & soltalu novamente. Tentatives semeyantes ya se fhexzieran n Allemanya & n Anglaterra na épocha de la Primer Gerra Mundial. Elho acontecîu a una velocidá de 90 km/h, a un altor de cerca 760 metros nes immediaçones de Lakehurst. L avion de typu UO-1 ingantsou-se n un trapezio presu sol navío. Realizarun-se a continuaçon outres pruöbes cun éxitu. Al anhu mas tarde, un planeador cun la mesma téchnica lhançou-se del Los Angeles. Los enxayos continuaríen ta oîthoubre 1931. Elho probou que los zeppelins yeren a lhevar carga & occupantes & txubilos a bordo, mesmamente n sin pousar. Essos tests continuarun-se cun la construcçon d'aviones de combate speciales cun que se fornecierun los nuövos zeppelins de la Marinha USA (ZRS-4 & 5).

Lhöw de la invençon del Sonar & se' les pruebes exitoses polo que cinca a la navegaçon, l applicaçon n aviaçon testou-se col ZR 3. L estilheiru Zeppelin xhulgou: "Nun ha hi dulda de que de todolos méthodos de determinaçon d'altor, l acústicu ye l que dirá attender todolos requisitos".4

Al alçase les restricçones alliades a respeito d'aeronaves militares, el Los Angeles fhoi de magar febreiro 1931 la primer aeronave que participaría de magar 1925 novamente n una gran maniobra de la Marinha n Panamá. Hagora podía transportar armes tamien & conduzise por officiales n uniformes militares. Mas tarde, operou un tiempu cabo la nuöva & mayor aeronave de cruzeiru strelha ZRS-4 "USS Akron".

Deactivaçon

El ZR-3 l 30 xhunho 1932, magar operacional da fheitho, deactivou-se por razones económiques, sí q'ansí inda s'utilizou n experimentos de superficie. D'aquelha l ZRS-4 "USS Akron" ya andaba n servicio & la nave ermana, el ZRS-5 "USS Macon" in construcçon. L aeronave inicialmente s'alrmazenou de tala maneira que podía tornar a habilitase pal vuölu n 30 díes.

El 6 xhanheiro 1939 decidîu-se l usu l aeronave n tests addicionales, non obstante exclusivamente na superficie & lhöw de dismontala. In xhunho arremovîu-se una parte l cascu cun la intençon de possibilita' la vision interior facilitando l abertura del zippelin paha vjsites. Del 20 xhunho al 8 septiembre, quando una peremptoriedá nacional limitada (limited national emergency) se convocou pol presidente Roosevelt & todeles bases se pesllarun al público, 44.871 visitantes ya firmaran nel lhibru visites. El 24 oîthoubre1939 l ZR-3 "USS Los Angeles" excluîu-se del elenchu d'aeronaves de la Marinha USA. Lhöw intamou l dismantelamiento, que y vagou ta l 15 deciembre.

In total, el USS Los Angeles realizou 345 mil km in 331 salides & 4398 hores de vuölos nel sou servicio de siete anhos & oîtho meses (el mas lhargu d'una aeronave stellar de la Flota USA). Fhoi l aeronave mas exitosa de los USA & la única les cinco aeronaves strelha norteamericanes USA cun usu sin finalizar por accidente.

Datos Téchnicos

Lhargor sin amarre200,00 m
Diámetro Máximo27,64 m
Conteníu nominal de gas (95 %)70.000 m³
Contenido gas73.680 m³
Céllules de gas14
PropulsionCinco motores in V de dolze cylindros cun una potencia de salida total de 1545 kW (2100 HP)
Motores Otto typu Maybach VL I (309 kW /420 HP 1400 min-1)
Velocidá máxima127 km/h
Velocidá cruzeiru113 km/h
Pesu valreiru39.690 kg
Carga n condiçones normales45.780 kg
Autonomía12.500 km

(d'acuördo cul stau de sou n 1924)

Referencies

  1. Dir a riba↑ K. Clausberg: Zeppelin: Die Geschichte eines unwahrscheinlichen Erfolges. (Zeppelin: la historia d'un éxitu improbable) Augsburg 1990, S. 13.
  2. Dir a riba↑ Anton Wittemann: Die Amerika-Fahrt des Z.R.III. Mit dem Luftschiff über den Atlantischen Ozean. Die Geschichte des gesamten Zeppelinbaues. Amsel, Wiesbaden 1925. (La expedicion a América del Z.R.III. Cun l aeronave n todu l Oceano Atlántico. La historia de toda la construcçon Zeppelin). Amsel, Wiesbaden, 1925
  3. Dir a riba↑ „Der große Zeppelin« (El gran Zeppelin)
  4. Dir a riba↑ Franz Neumann Polytechnisches Journal

Litteratura

  • Siegfried Borzutzki: LZ 126 ZR III „U.S.S. Los Angeles«. Eppe, Bergatreute 1998, ISBN 3-89089-055-5.
  • Peter Kleinheins: Die großen Zeppeline. VDI, Düsseldorf 1985, ISBN 3-18-400687-5 (u. a. Nachdrucke von Publikationen Ludwig Dürrs). (Los zeppelins grandes. (incluendo re-impressiones de les publicaçones de Ludwig Dürr)).
  • Anton Wittemann: Die Amerika-Fahrt des Z.R.III. Mit dem Luftschiff über den Atlantischen Ozean. Die Geschichte des gesamten Zeppelinbaues. Amsel, Wiesbaden 1925. (La expediçon americana del Z.R.III. cun l aeronave per todo l oceano Atlantico. La historia de toda la construcçon Zeppelin).

  • Bruno Pochhammer (Hrsg.) Logbuch ZR III. Fischer, Freiburg 1924. (Bitácora ZR III).

  • John Provan: LZ-127 „Graf Zeppelin« – The story of an airship, Amazon Kindle ebook, 2011, englisch, 2 Bände, Tabellenteil der Fahrten von LZ 126/ZRIII und LZ 127. (Graf Zeppelin" - la historia d'una aeronave, angles, 2 volúmenes, parte de la bitácora de los LZ 126 / ZRIII & LZ 127).

Vínculos

 

Fhœnte

17.9.17

Reta'l pensamiento reconhocido ye fundamental al resolver problemas


Audio: [audio src="https://sendagublog.files.wordpress.com/2017/09/bohr.wav"][/audio]
Niels Bohr, l adversariu que ménos se conhoç d'Einstein, mereç abonda mas attençon.



Un de los dous scientíficos de referencia participantes n una riestra debattes d'ente gerres pola philosophía de la sciencia ye icónicu. Albert Einstein ye famosu n todu l mundo, quanto si mas pante xhente que nunca comprehendiera les theoríes de sou. Al sou colhaçu nes disputes intellectuales de los 1920's & 30's, contrariamente, conhoç-se-lu immerecidamente pouco.


Magar ganha'l premio Nobel de phýsica & ser mas q'un adversariu d'Einstein, Niels Bohr anda lhuönye de tene'l renome que se mereç poles suês conquistes. Trespassando la sciencia, les suês idees na educaçon, specialmente infhoutando-se na la mocidá q'impulsa les lhendes del Saber, inspiren a professores & studiantes.


Bohr nacîu n Dinamarca n 1885, yera talentosu ta ya de pequenhin. Tamien xhogara n un equipu la lhiga danesa & pa de tras tocara ta la fabricaçon de vidro al nun attende' les suês necessidahes los tubos de test d'un laboratorio universitario.


In 1911, andaba n Anglaterra n una communidá scientífica, devorando nuöves investigaçones na sphera l átomu. Dous anhos mas tarde, ponría-se al frente de la phýsica quántica, creando l modello atómicu que se diba torna' la base de la nuössa comprehension de la construcçon del mundo. Ganhou l premio Nobel in 1922 & intamou la griesca pública cun Einstein por un assumptu que probablemente deixaría al commun de los mortales ximielgando la cabeça: la non-localidá quántica.


Los sous alderiques son vistos cumo una de les marques d'awa de la investigaçon scientífica de la primer media parte l sieglo XX. Un cambio d'eleiçon fhixzo a Einstein discarta' la theoría de tener que s'intende' la mechánica cumo probabilidá n sin explicaçon causal, diziendo tener elhi la certeza de que Dîous nun anduviera xhogando a los dados. Bohr respondîu: "Valîu ya de dizir a Dîous lo que tien fhaer".


In 1921 abrîu l Instituto Niels Bohr, una vez que passaran quattro anhos ganhando l sofhitu l gubierno danes & appanyando financiamiento d'impreses & de donantes privativos que lu deixaríen eguar un centro d'excelencia pante una nuöva fhornada de phýsicos.


El sou instituto na Universidá de Köbenhavn tornou-se quasj q'una lhinya de producçon de phýsicos de Premios Nobel. Quattro de los sous miembros recibierun la honra suprema, ente elhos un de los seys fhiyos de Bohr.


El trabayu l instituto amoldou l mundo. Tenemus a Bohr & a los sous discípulos que yos agradece'l importante progressu de la mechánica quántica. Si esto sona cumo a zafarrantsu scientíficu, tentai pensar na vida n sin electrónica nel muxicu de los computadores, de los teléphonos móbiles, dispositivos de CD, de los lasers & scanners médicos. Essos dispositivos, & mũîthos outros mas, gasten de la téchnica que spoxigou de magar les pesquises de Bohr. L instituto menta un studio affirmando que l 30% del PIB del mundo occidental ye possible traçalu ta l pensamiento de Bohr.
La razon subiacente de les conquistes del instituto de Bohr ye daqué que les schuöles de negocios & los studiantes fharíen bien n anotar. Nun fhoi denheiro la garantía l éxitu. Lo que fhixzo la differencia fhoi l infhoutu por questiona'l pensamiento reconhocido pola mocidá que vien marcando l cammin. Bohr demonstrou infhoutu n nuövos scientíficos q'outres figures ya bien stablicides vieran star inda abondo verdes cumo por poder s'infhoutar n elhos da fheitho.


Una approximaçon u les innovaçones & l enthusiasmu de la mocidá todo beneficia podía ser un paradigma pa gran parte de la educaçon de la xhente n Poder. Si la xhente moço tuvier l'infhoutu de fhae' les couses de maneira differente, dibemus ser quien a approximanos a la soluçon de problemas cumo polluçon, consumu energïa, secques & falta cibeira. La schuöla negocios ye un sitiu ideal u semar una philosophía del typu.


D'ascendencia hebrea & trabayando na Dinamarca occupada polos nazis, un scientíficu notable cumo Bohr nun podía scappar a les attençones del Reich. Evitando que los nazis confiscaren duês medalhes Nobel d'ouro que se dieran a collegas xhudíos, Bohr & un chímicu danes decidierun, pelligrando enforma, sleíles, abscondiendo-les n un vasu de líquido color ocre inantea tyiga' les tropes & arrebuscar pel sitiu (Bohr sacara a puya la suâ propria medalha pal sofhitu de gerra fines indenantea la invasion). N un épilogu notable, n acabando la gerra, el chímicu invertîu l processu & mandou l ouro a la Fundaçon Nobel, q'arrefhairía les medalhes apresentando-les a los vincedores del premio.


Bohr continuou adiudando a los que scappaben de los nazis & intos, n emittiendo-se l mandato de prender xhudíos in Köbenhavn na seruönda de 1943, scappou a la Gran Bretanya por adiudar a les fhuörçes Aliades a assumi' la delantreira na carreira atómica.


El sou instituto indagora prospera & tien una plraca que declara se'l edificio u la phýsica atómica & la phýsica moderna nacierun, n un ambiente creativu special que s'inspirou por Niels Bohr. Magar ser bien cierta esta sobria affirmaçon, nun y fhai la xhusticia adequada a una figura que sta subestimada.
Fönte

11.9.17

Les diez rieglres de la rhetòrica communicando bien in pùblico


Expressase cun efficacia – & tamien razonar bien – ye la base l éxitu mũîthes actividahes económiques: dende l tiron los neoimprehendimientos* a l administraçon d'una impresa.


La téchné rhetoriké – téchnica rhetórica, & tamien arte rhetórica – nun mos apprehende solo a expressar cun efficacia, tamien sobre maneira a «razonar bien». Ye la téchnica mental mas importante de que se dispon da cierto. Conhocida enforma polos antiguos (& un pouco ménos por nós outros modernos) yera la base l “Curriculum studiorum” de la classe n Poder. Queriendo extraher diez máximes d'esta sabiduría, que tien raiz bien vieya, (& que evoluîu cul tiempu a sgaya), esta ye una propuösta (necessariamente tentativa):


1 Alcordase siempre de la rieglra fundamental de la rhetórica: l orador – Quien fhala ou scribe cun la intençon de convincer – nun anda nunca solo. Expressa-se siempre n concomitancia, ou a la scontra d’outros oradores (presentes ou implícitos nes convicçones del auditorio), & siempre n funcçon d'outros discursos.


2 Eguar – cumo nos lo fhai alcordar Cicero n “De Oratore” de sou – siempre una mixtura indisoluble ente res & verba, ente argumentos & fhormes expressives; los fheithos nun son mas importantes que les pallabres & les pallabres nun lo son mas que los fheithos.


3 Alcordase del principio d’incerteza de Quintillianus: los schemas o los méthodos nun son a intende' la complexidá de la realidá. Cada taxonomía, catálogu de fherramientes o méthodu siempre será parcial.


4 Intamar siempre cun «captatio benevolentiae» («assumiendo» tamien un character specíficu – l Ethos – afheithu al auditorio) p'algamar de mano l sou infhoutu.


5 Alcordase siempre que “Excusatio non petita, accusatio manifesta”.


6 Usar siempre los trés “medios de persuasion” (Ethos, Pathos, Logos) q'enunciara Aristóteles.


7 Usar ente quanto mas possible l Principio de Theofrastos pol que nun fhai falta nunca explicar todo de maneira meticulosa & verbosa, tien-se siempre falta deixar al spectador daqué que comprehender & que discurrir por sigo (caltriará-y mas el razonamiento).


8 Alcordase de la efficacia l principio l trés (ye la «cifra perfeita» de couses importantes que dizir & de les que s'alcordar): si ye una, ye «indoctrinamiento»; si son duês, ye conseyo incompleto; si son quattro, son ya elementos de mas p'alcordase.


9 Usar – quando s'anda n difficultá – il corax (una de les techniques rhetóriques mas vieyes): l appariencia inganha: la que avulta la causa mas natural… egual nun lo ye… ye excessivamente previsible...


10 Alcordase de la importancia l stylu & la suâ dependencia bien de la propria personalidá (authenticidá), bien del contextu u se communica (por nun cincar «fhuöra sitiu»)


*Start-ups

Fhonte:

10.9.17

Nun fhalar de los allemanes


Jacques Huinck (25-03-1935) abelhugou-se na Segunda Gerra Mundial in Maastricht & n Bunde Broekhem de bombardeos frequentes.


Los sos paî & maî, ermanos & ermana abscondieran-se cun elhi. Historia de la serie Los Cabeiros Testigos.


Los díes de la liberaçon, in septiembre 1944 n Bunde nun diffieren de la mayor parte de los díes de mayo 1940 n Maastricht. La lherça outra vez tornaba.


Teníemus una boutique de moda na Muntstraat in Maastricht, non lhuönye de la vieya Maasbrug. Yera de moda masculina & feminina, un commercio chic. Los nuössos vezeiros indenantea la gerra yeren xhente, lo mas, rico. El negocio yera del wölu maternu. Elhi morriera ceho. Miâ maî conhociera mîou paî de la que studiaba n Utrecht. In casa yéremus trés ermanos. El quartu fhiyu andaba pa tyigar. De nuöithe ascuîthábemus los aviones.


Volaben per-baxos per riba la casa. Sentíemus tiros d'ametralhadora. Nun intendía lo que andaba passando. Fhuimus intos al retrete por abelhuganos. Mîou paî ya quitara l speyu de la parede. Sabía que les pontes andaben diendo pelos aires. El wölu & l tíu Tim, que vivía n Amorsplein, venieran a casa por abelhugase.


Da guölpe, houbo aquel spanyidu. Tal stoupidu, cumo nunca mas na vida diba sentir. Les lhunes del commercio quedarun fheithes catsinos. L aire intyenou-se de povisa. Nel commercio arrestalhou una scaleira pel suölu & una lhareira franyou cun mũîthu barulhu pente l teithu de crystal per riba les scaleires. Anduvi respigau da fheitho una ou duês hores. Los soldahos fhexzieran vola' les trés pontes del Maas. Lhöw del guölpe, txubí.


Les ventanes nun franyieran, por teneles nós deixades abiertes. Solo que, al contrario, l avenida staba toda intyena crystales. Yera cumo mirar un rîo crystal color de plrata al illuminase pol sol. N essi crystal aina appaecierun quattro figures negres. Ende anden elhos, dixo miâ maî, los allemanes.


Passando unos díes, venierun los prisioneiros de gerra. Belgas, franceses & angleses.


Movíen-se cumo un gran lhagartu, pela avenida. La xhente diba comprar al fhorno Souren na Vijfharingenstraat bolhinos prenyahos. Daben-yos-los a los prisioneiros de gerra. Intamarun los problemas al impobinalos un guardia alleman pente una nublre bolhinos. Punxo-se a dar appelhidíos. Cumo andaba armau, todu l mundo quedou quieto.


Miâ maî saliera de cuöntes el diez de mayo. Felizmente, el nenhu nacîu l 21. La infirmeira, que vivía n Valkenburg – por un casual allemana – passara l rîo cun una barca remos. Al fhazey you una gracia pola nacionalidá de sou, meyor me tuvier calhaho: “Nun sou una “manopla” (tyamaben-yos ansí a los allemanes) & si Hitler anda lhoucu, you nun y tengo la culpa, fatu".


Nun fhalar de los allemanes. Un andaba cun la lherça d'igual dizir daqué incorrecto. Mîou paî siempre dizía: “Nun fhales de los allemanes”.


Bombardeiros

Bombardeiros británicos cun bombes incendiaries sobrevolaben da vezo la vilha. Cumo un bombardeiru británicu cayéra nel Wilhelminasingel, mîou paî decidîu deixar Maastricht pel verano. Arrendemus residencia n una pousada de Broekhem. Quando veníen los bombardeiros de nuöitsche, amaçapilábamunos n un sótanu de la pousada. Mũîthes vezes sentaba-me n sótanu.


You andaba podre por star ende. N acabando les vacaciones, volvîmus a Maastricht. You había dir a l Aloysiusschool de los ermanos de la Beyart & acabou por nun ser tan grave cumo se nos apresentara. In schuöla teníes catechismu. Primeiro cun los ermanos, de magar la quarta classe cul capelhan de la Servaasbasiliek.


Todeles manyanes a les oîtscho trenta, bandes grandes de scolinos caleyaben pela vilha indenante recibi'l cuörpu Christo.


Los ermanos eithaben-y un wöyu a les couses. Cada alumnu tenía una carta perforada cun sigo & n deixando la eglresia, los ermanos fhoracaben-les. A quien acabando l mes tenía polo ménos venti fhoracos na carta premiaba-se-y cun fholgar una tarde de schuöla. Intos díbemus ver cine de Charlie Chaplin & del “Gurdu & l Flracu”.


Rezar

Un domingo na eglresia, miâ maî dixo-mi suavino: “Reza wöy outra vez pola Sra. Willems”. La Sra. Willems yera hebrea, Dîous yera cathólicu. “Sta n prision”, dixo miâ maî. “lhevarun-la los allemanes”.


Deixou-me bien aparau: que podía significar esso? Como podíen lhevar a aquelha senyora tan amigable a prision?


Elha yera amiga de miâ maî & de la que nos visitaba, siempre mirábamus cun indignaçon aquelha strelha payiça del abrigu n roupeiru.


In Dinghuis stablicîu-se l Servicio de Protecçon Aereo. Ende obteníes una explicaçon de que fhaer si una bomba incendiaria nun s'activar. Tenía que s'appanyar cun una tenaza grandona & mangala n una caxa cun del sablre. De la que tirarun bombes in Blau Drep, u dezenes de persones morrierun & media barriada abrasarun, fhui cun mîou paî ende cul aquel de ve' los stroços.


El tiempu del 6 xhunho 1944 fhoi procelosíssimu, bien que me dou cuönta. In schuöla, dixera de tarde un rapazuölu que los Alliahos disimbarcaran in Francia. Al tyigar a casa, mîou paî confirmou la historia.


Casa de Colonies

N agosto, andábamus na casa de colonies in Bunde. Mîou paî & miâ maî teníen-mos – a la miâ ermana & a los ermaninos & a min – accomodahos pa les vacaçones. Mangaba-me you repunante pol confinamiento na casa la colonia.


La casa lhevaben-la monxhes allemanes. Una nuöitsche, la puörta l comedor quedou abierta. Una monxha appaecîu & glrayou histericamente: “Tirarun bombes in Maastricht! hagora."


Aina disappaecîu. Una selmana mas tarde, paî & maî venierun visitanos. Dixerun que Maastricht staba severamente affectada. A mîou paî daba-y la lherça de que fhexzieren volar nuövamente les pontes. La idea de cincar trancahos cun toda la xhente de Maastricht nes cuöves nun y prestaba. Por esso, pedîu a un tíu cura si podíemus quedar cun elhi n Bunde, t'alhiberanos.


La manyana l 14 septembre, el teléphono sonou. Un capelhan de Maastricht glrayaba que la vilha se lhibertara. Fhoi mesmamente una decepçon: Si stuvieremus in Maastricht, stábemus ya lhibres. Dous díes mas tarde, lhibertarun-mos. Pela manyana a les cinco & media quedou al cabu aquelho tranquillo n passando l bombardeo. María, la gubernanta allemana, intainou saliendo del sótanu pa riba. In poucos segundos, andaba ya de vuölta glrayando: “Los prussianos anden cun les manos a riba”.


Exaltada, dixo que los militares, cun redes nos cascos, staben ãpunctando a los allemanes cun fusiles. “Intos somos lhibres”, dixo paî. Non lhuönye de la schuöla cincaba una battería antiaviones de los americanos.


Nós, da quando, podíemus sentanos in riba l assientu l gran canhon. Apprehendierun-mos l angles de GI’s. La primer classe fhoi: Tienes una ermana guapa? Por promitteyos vagamente les nuösses ermanes daben-mos pitos Lucky Strike. Prestaben-mos a maça ta ponenos pállidos & amalecer de tanto fumar.
Fhonte:

4.9.17

"The Model" - prototypu de Kraftwerk del pop modernu

El hit de la banda de Düsseldorf demonstrou l poder se' la electrónica emotiva.

La vida d'una música

"Ye una modello & ye curiosa". In febreiro 1982, el sophisticau & insulsu Ralf Hütter de Kraftwerk pairaba cumo un dron in riba d'un UK top 10 que incluyía Bucks Fizz & Shakin' Stevens. "The Model" sacou-se nel album clássico de la banda de 1978 The Man Machine, pero EMI arreviviera'l Cantar cumo cara-B de "Computer Love" (recyclau nel Cantar "Talk" por Coldplay  nel sou album de 2005).

Los pintsas preferíen "The Model", ansí que l selho lu arreditou cumo doblre cara-A & creou l primer númeru 1 d'una banda inteiramente allemana -- non obstante, cumo xhente moço de la cosmopólita Düsseldorf, Kraftwerk identificaba-se mas cumo "una banda europea cun passaportes allemanes".

La historia de Kraftwerk intamou al incontrase Hütter cul flautista & "fetitsista l son" Florian Schneider na schuöla de música acabantes los 60's. La suâ "musica folk industrial europea" inspirou-se pol compositor electrónicu pioneiru Karlheinz Stockhausen & la mission de los artistas italianu & angles per-elegantes Gilbert & George de "trahe' l arte a la vida diaria". Veniendo d'una familia bien culta & rica, Schneider comprára un synthetizador, quando l sou valor andaba fhuöra l algame la mayoría los músicos.

A los críticos británicos & americanos costou-yos acceitar sones synthéticos (Lester Bangs tyamou-lo "soluçon final" de la música de Kraftwerk), pero aina se los fhorçara a admittir que les prestancies de la rutina & la elegante sinhalrdá de los panoramas sonoros prístinos andaben arresonando na xhente moço.

"Ye emotiva" Hütter explicaba ceho aquel anhu. "Quanto ha ya que la xhente tien difficultaes pa atopar sensibilidá na electrónica. Pero quando vas al doctor & ti fhai un test de coraçon, ye la electrónica la que ye sensible. Ser, ye ermano cun un instrumento. Ye polo que hemus usa' les fherramientes de la sociedá de wöy al crear música - d'outra maneira nun ye ma daqué vieyo".

"Das Model" (na suâ version allemana primitiva) salîu d'un poema que l collaborador artísticu de la banda Emil Schultz scribiera poles modellos de l alta-moda que observara n una boîte de Colonia. Delhes feministas clamen que l Cantar cousifica l sou subiectu: una muyer mal exsistiendo por ser vista a penes por un home, sorriendo por denheiro. Defenden-lo outros cumo crítica de la sociedá consumu que reduz les muyeres a autómatas sin nome.

Siendo cumo ye un Cantar d'un ser humano, ye nidio que ye una rareza nel catálogu d'una banda que s'afhai mas a gusto a l architectura & a la téchnica. Cumo se burllára un fan blogger: "Scaeicéi l Test Bechdel; la mayoría los themas de Kraftwerk nin passen el Test de Turing".

Pero nun ha hi debatte dalu del Poder captativu del gantsu matsacon & de la melodía peganyosa del Cantar. (Pa los geeks, probablemente ye un Micromoog al baxu, un Polymoog al puncteo & un Minimoog intrando a 1:30, pero la banda ye abondo secretiva no que toca a les fherramientes de sou). Kraftwerk ye possible que dispreziaren les lhistes, pero dierun el prototypu de pop modernu.

Devotos versionarun el Cantar in quasj que qualquier stylu concibible. YouTube reproduz versiones d'alcordionistas fineses...

...enxames de música de cámara medievales...


...ensembles d'ukulele...


& bandes klezmer...


Los punks de Surrey The Members (fhoi viral in 2015 l sou thema de 1979 de protesta "Offshore Banking Business" cumo respuösta al scándalo de los "Papeles de Panamá") daben-y una remocicada respaldada cun una secçon de metal de reggae n 1983.

The Balanescu Quartet gastou de chuörda clássica cul aciu de replicar toles seqüencies de synthetizador nel sou album del 1992 acabante reditar, Possessed, & tocarun el Cantar in vivo cun David Byrne; pal alleccionamiento definitivo na dança robótica.

Los metállicos industriales allemanes Rammstein streldaben el thema tyigando a
la obliteraçon in 1997...

...al in par la banda independiente sueca The Cardigans ousaben mangay un effeitu clavicémbalo n 2003.

Lo primitivo sí que ansí probou-se imbattible. Nel tour de 2017, Kraftwerk arreforçou outru material cun dançes modernes, pero deixou "The Model" tal qual. Cumo l sou subiectu, el Cantar remaneç intocable.
Lhista reproducçon: